Helsinki 2006. Protestoi 9.9.

321 posts, 17 pages, 129,004 views

leka

Posts: 373

#61 • • Edited leka anteeksi olen eläin


....

*justjoo*

Jos olisit ollut ite paikalla niin tietäisit varmaan että siellä pidettiin kolme tuntia esim. yhtä kaupunginvaltuutettua, useita yli 5-kymppisiä ihmisiä (vihertukkahippejä?) ja monia muita mielenosoitukseen täysin liittymättömiä ihmisiä. Mekin oltiin tyhminä menty sinne kattomaan meininkiä -> seurauksena jouduttiin saarroksiin -> mut ja tyttökaverit päästettiin kohta pois koska olimme "normaalin näköisiä" *ding* -> poikaystävä oli saartorenkaassa kolme tuntia *poks*

Mua ainakin v:tuttaa ihan kiitettävästi että verorahoja käytetään tuollaiseen pelleilyyn. Itse "anarkisteja" siellä oli mun silmääni 50-100 mustiinpukeutunutta teiniä.

Syyn on selvä. Yleinen etu vaati porukan pitämistä aisoissa keinoja kaihtamatta, silloin ei auta höllentää otteita tilanteessa jossa on riskit suureen vahinkoon. Jälki olisi kaikkien kannalta pahinta mahdollista

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

pupuankka

Posts: 869

#62 • • pupuankka poly-wtf?!
Nii onhan tässä sellainen lohtu tietysti että koskaan ei ole kadunvaltaajat onnistuneet sekoittamaan keskustan liikennettä näin massiivisesti: koko Mansku katki monta tuntia Simonkadulta eduskuntatalolle asti *pahis*
antonsonin

Posts: 2,712

#63 • • antonsonin laserpoint.

pupuankka, 9.9.2006 23:17:

*justjoo*

Jos olisit ollut ite paikalla niin tietäisit varmaan että siellä pidettiin kolme tuntia esim. yhtä kaupunginvaltuutettua, useita yli 5-kymppisiä ihmisiä (vihertukkahippejä?) ja monia muita mielenosoitukseen täysin liittymättömiä ihmisiä. Mekin oltiin tyhminä menty sinne kattomaan meininkiä -> seurauksena jouduttiin saarroksiin -> mut ja tyttökaverit päästettiin kohta pois koska olimme "normaalin näköisiä" *ding* -> poikaystävä oli saartorenkaassa kolme tuntia *poks*

Mua ainakin v:tuttaa ihan kiitettävästi että verorahoja käytetään tuollaiseen pelleilyyn. Itse "anarkisteja" siellä oli mun silmääni 50-100 mustiinpukeutunutta teiniä.



Kysytään näin päin sitten, miten sinun mielestä tuossa tilanteessa poliisin olis kuulunut toimia?
rjv

Posts: 731

#64 • • Edited rjv neuron tuoppi kiitos
ennaltaehkäisevät iskut ftw

edit:

niin joo, tässä vielä videomatskua kun hipit ja anarkistit rähisee:
Freja

Posts: 8,775

#65 • • Freja Sihteeri

pupuankka, 9.9.2006 23:17:
Mua ainakin v:tuttaa ihan kiitettävästi että verorahoja käytetään tuollaiseen pelleilyyn. Itse "anarkisteja" siellä oli mun silmääni 50-100 mustiinpukeutunutta teiniä.



Laittaisitko mieluummin verorahojasi vahingonteosta johtuneisiin kuluihin kuin siihen, että ihmisillä ympärilläsi on turvallista olla? Että keskustan liikkeiden pitäjien ei tarvitse pelätä, että juuri heidän ikkunanansa hajoitetaan, ymsymsyms?

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Caro²

Posts: 5,301

#66 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kyllähän sitä noi pellet saa virkavallan näyttämään tyhmältä aina halutessaan. Onneks joillakin on vähän enemmän järkeä päässä.
Dementation

Posts: 2,892

#67 • • Dementation wednesday?

Caro², 10.9.2006 03:15:
Kyllähän sitä noi pellet saa virkavallan näyttämään tyhmältä aina halutessaan. Onneks joillakin on vähän enemmän järkeä päässä.



Joo, mutta pakko myöntää että MÄ olisin kyllä nostanut äläkän, jos mua olis kolme tuntia pidetty jossain saartorenkaan sisällä vaan koska eksyin paikalle... Niin varmasti sinäkin jos olisit tullut vaan napsiin pari kuvaa ja sit sua olis pidetty siellä kolmekin tuntia... *ding*

Että se tossa on vähän älytöntä imho.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Ozie

Posts: 1,389

#68 • • Ozie

pupuankka, 9.9.2006 23:17:

*justjoo*

Jos olisit ollut ite paikalla niin tietäisit varmaan että siellä pidettiin kolme tuntia esim. yhtä kaupunginvaltuutettua, useita yli 5-kymppisiä ihmisiä (vihertukkahippejä?) ja monia muita mielenosoitukseen täysin liittymättömiä ihmisiä. Mekin oltiin tyhminä menty sinne kattomaan meininkiä -> seurauksena jouduttiin saarroksiin -> mut ja tyttökaverit päästettiin kohta pois koska olimme "normaalin näköisiä" *ding* -> poikaystävä oli saartorenkaassa kolme tuntia *poks*

Mua ainakin v:tuttaa ihan kiitettävästi että verorahoja käytetään tuollaiseen pelleilyyn. Itse "anarkisteja" siellä oli mun silmääni 50-100 mustiinpukeutunutta teiniä.



Mun mielestä poliisi vaan varustautu siihen että sinne oikeesti tulee _PALJON_ porukkaa sekä Suomesta, että ulkomailta rähisemään. Kaikista pahin tilanne mun mielestä on se jos poliisi ei pystyisi pitämään tilannetta halussa, vaan se lähtis näpeistä josta johtuen rähinöitsijät sais vielä enemmän syytä pistää paikkoja paskaks. Nyt poliisi lähti mun mielestä hyvin liikkeelle. Tarpeeks porukkaa ettei ainakaan pääse alimitottamista ja hanskasta leviämistä käymään. Papukaijamerkki poliiseille *piis* *plur*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#69 • • Edited Aziz Combat Fighter
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135221530473.jpeg

<3

Ja kun pohditaan poliisin reaktiota, voidaan miettiä mitä mielenosoittajat itse ilmoittivat: Tuodaan sekasorta kaupungin kaduille, tuhansia ihmisiä paikalle, etc..

Ihan hyvä että päättyi näin. Ainakin rauhanomaisten mielenilmausten mahdollisuus taataan.

edit3: Ja kuinka monen perusoikeuksia poljettiin vs. miten tilanne olisi mennyt ilman voimakasta virkavaltareaktiota?

Vaikea sanoa. Nyt vaan tuntuu siltä, että selvittiin ilman mitään sen suurempia vahinkoja. Hyvä niin. Vai..?
Caro²

Posts: 5,301

#70 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Dementation, 10.9.2006 03:20:
Joo, mutta pakko myöntää että MÄ olisin kyllä nostanut äläkän, jos mua olis kolme tuntia pidetty jossain saartorenkaan sisällä vaan koska eksyin paikalle... Niin varmasti sinäkin jos olisit tullut vaan napsiin pari kuvaa ja sit sua olis pidetty siellä kolmekin tuntia... *ding*



Kyllä siitä silti syyttäisin ihan jotain muuta ku virkavaltaa. Suomessa ei ole totuttu käsittelemään (ilmeisesti) vastaavia tilanteita, eikä sille minkään vaan voi, kun sellasia ei ole täällä aikasemmin ollut. Turha sitä on olettaa, että virkavalta (joka ihmisistä koostuu), osaisi hoitaa hommat heti kättelyssä. Kukaan ei kuulema ole seppä syntyessään.

EDIT: Kylhän se varmaa vituttas, kun kolmatta tuntia joutus siellä norkoilemaan, mutta shit happens. Olispahan ainakin kuvattavaa *joo*
Avatar
#71 • • Edited astaroth Guest

Caro², 10.9.2006 03:24:
EDIT: Kylhän se varmaa vituttas, kun kolmatta tuntia joutus siellä norkoilemaan, mutta shit happens. Olispahan ainakin kuvattavaa *joo*


jos sinulla on käsissäsi luvaton mielenosoitus, jossa on luvattu pistää paikkoja paskaksi, niin kumpaa sinun pitäisi mielestäsi syyttää: yleiseen turvallisuuteen varautuvaa virkavaltaa vai (suoraan sanottuna) ääliömäisesti asian esille tuovia mielenosoittajia?
juju

Posts: 1,050

#72 • • juju a e r o

pupuankka, 9.9.2006 23:17:
Mekin oltiin tyhminä menty sinne kattomaan meininkiä -> seurauksena jouduttiin saarroksiin -> mut ja tyttökaverit päästettiin kohta pois koska olimme "normaalin näköisiä" *ding* -> poikaystävä oli saartorenkaassa kolme tuntia *poks*



niin, avainsanana tässä toimii tyhminä. onko sinne pakko mennä kun tiedossa (tai ainakin arvattavissa) on mitä tulee tapahtuun?

ja tossa seuraavassa postauksessa tulikin jo ilmi minkä takia näin toimittiin. ja hyvä että toimittiin.
Pumis

Posts: 816

#73 • • Pumis Kike / Fab4
Mä oli seitsemän aikaan lasipalatsin nurkilla naureskelemassa ja ei olisi tullut mieleenkään lähteä sinne missä ne hipit/anarkistit oli. Ja kotiin pääsin ja ei pidätetty *nauru*

Eli saivat ansionsa mukaan !
snoxn

Posts: 350

#74 • • snoxn
Ihan ok toimintaa poliisilta (kai). Pitää vaan muistaa että aina on olemassa se porukka joka hakee syyn omalle riehumiselleen vaikka väkisin. Suomessa ei oikein ole mitään "oikeita" syita väkivaltaisille mielenilmauksille, mutta jos otteita aletaan koventamaan suhteettomasti, ne koventuvat ennenpitkää molemmin puolin.
Avatar
#75 • • Edited niomic Guest
Tässä nyt on mennyt niin monta puuroa sekaisin ettei kyllä yhtään ihmetytä eiliset meiningit:

1. Taiteidenyönä järjestetty "taidepaska", jonka tuloksena kohtuu vähäiset, mutta sitäkin vittumaiset vahingot yrittäjille tavalla, joka ei missään mielessä edistänyt asiaa. Tämä oli varmaan hyvä esitapahtuma et poliisien toimet oli entistäkin perustellummat.

2. Ilmoitus netissä ja muualla, että nyt laitetaan vähän sekasortoa kaupungilla pystyyn - VÄHIN mitä voimme tehdä joidenkin kiinalaisten viljelijöiden puolesta :D? Ja rehdisti hei, kuinka vitun tyhmä pitää olla et ilmottaa tommosesta asiasta vaik missä ja viel voi sepostaa ettei porukan anneta osoittaa mieltään. Suomessa ei todellakaan ole taattu oikeutta tuonlaiseen kokoontumiseen ja marssiin.

3. Tärkeä kokous idän edustajien kanssa ja silloin ei järjestäjämaalla ole oikein suotavaa alivarautua ja päästää hommaa käsistä - kuinka helppoa mielestänne oli päätellä kuinka paljon jengiä tuohon osallistuisi ja millä aikeilla?

4. Vitun teiniangstit ja muut känni- / mömmöääliöt, jotka ainakin videoista ja paikallaolijoiden selityksistä päätellen aiheuttivat suuren osan ongelmaa.

Itse olin alunperin päättänyt mennä paikalle täysmustissa ja naama peitettynä katselemaan miten hommassa käy, koska olin jo etukäteen aika varma että poliisipresenssi tulee olemaan vahva. Halusin vain lähinnä nähdä kuinka helposti joutuisi silmätikuksi ja vaikka poliisien bussiin. Koen siinämäärin empatiaa varsinkin juuri suomalaisille poliiseille tässä tilanteessa, koska porukalla ei oikeasti ole kokemusta tämänlaisesta toiminnasta tarpeeksi ja yleisesti ottaenkin joukonhallinta on lähes aina lose-lose tilanne. Tuollakin tuli varmasti ylilyöntejä poliisilta, mutta pääosin kunnioitan sitä etteivät poliisit lähteneet missään määrin mukaan tuohon rettelöintiin.

Toivottavasti ensi kerralla homma voidaan hoitaa selkeästi pienemmällä porukalla, joten vältytään keskustan lamauttavasti efektistä.

Kuinka paljon muuten tuli
a) henkilövahinkoja?
b) omaisuusvahinkoja?
ja näistä kuinka moni oli
c) poliisien aiheuttamaa?
d) Smash-porukan aiheuttamaa?
e) Misc. fucking pässien aiheuttamaa?

Veikkaisin et vastaukset a ja b on aika vähissä, joka on erittäin positiivista - Valitettavasti vahinkojen vähyys ja poliisien ylivoima aiheuttavat myös sen, että nyt Smash -porukka ei välttämättä saa mediassa sille kuuluvaa paskaa niskaan, mitään kun ei oikein tapahtunut :F
CM

Posts: 1,507

#76 • • CM

rjv, 10.9.2006 01:54:

niin joo, tässä vielä videomatskua kun hipit ja anarkistit rähisee:




Vittu mitä spedejä noi anarkistit.. Suomen poliisi on liian lempeä. Turpaan noille riehujille ois pitäny antaa.
Fyrisch

Posts: 4,525

#77 • • Fyrisch

niomic, 10.9.2006 10:00:
Kuinka paljon muuten tuli
a) henkilövahinkoja?



Pikkubroidin frendi sai ainaski pullost päähän (pohja osu, ei isompaa damagee), olivat vaa käyneet paikan päällä ihmettelemäs ja aikomuksena ottaa valokuvii, ilmeisesti väärät vaatteet pääl ku itäkeskus suuttu :<
Avatar
#78 • • niomic Guest

CM, 10.9.2006 10:18:
---
rjv, 10.9.2006 01:54:

niin joo, tässä vielä videomatskua kun hipit ja anarkistit rähisee:



---


Vittu mitä spedejä noi anarkistit.. Suomen poliisi on liian lempeä. Turpaan noille riehujille ois pitäny antaa.



Tossa videossa ei kyllä ainakaan mielestäni (ja toivottavasti) näkynyt mitään oikeita anarkisteja kyllä pätkääkään. Peruskännimömmöangstailijoita. Mikäli nämä olivat Suomen anarkisteja, niin eipä silläkään ideologialla kovin vahvasti mene - homma täysin vesittyny tommoseen häröilyyn.
toma

Posts: 2,009

#79 • • Edited toma Tototoototo
Vaikka olenkin semisti tukarihenkinen, niin toi poliisin saarto meni kyllä vähän överiksi. Poliisin ajamat 4-5 puskuri puskuriin ajettua HKL:n bussia tukkivat koko Kiasman edustan, muut aukot täyttivät noin 20 maijaa ja ehkä 200 rynnäkkövarusteista poliisia. Myös rajavartiolaitoksen viherpukuiset maskitetut miehet olivat paikalla. Jossain vaiheessa myös kymmenkunta lujaan ääneen haukkuvaa poliisikoiraa tuotiin paraatimaisesti paikalle.

Näin omin silmin kun pari mustapunaista lippua heiluttanutta, ja siis vain ja ainoastaan sitä tehnyt, ilman mitään muuta syytä, henkilöä pidätettiin ja vietiin poliisiautoihin. Sitä kuvasi muutama henkilö läheltä, yksi heistä pidätettiin myös. Täysin sivullisetkin olivat asiasta melko näreissään. Ajoittain kuulutettiin kaiuttimista "Mielenosoituksen ei anneta lähteä Kiasman edestä", "Järjestyshäiriöiden takia mielenosoitus keskeytetään", "Poliisi varoittaa mielenosoittajia voimakeinojen käytöstä".

Suhteellisen kuumottava tunnelma.

Ja asetetaanpas nyt tuo video kontekstiinsa. Kuten näette, se on kuvattu Lasipalatsin edestä. Kellonaikaa ei lue, mutta se on tapahtunut reilusti tuon saarroksen JÄLKEEN. Siinä Lasipalatsin tienoilla oli pitkin alkuiltaa todella paljon ihan sivullisia ihmisiä katselemassa poliisin massiivista mielenosoituksen tukahduttamista, ja lähes poikkeuksetta ympäriltä kuului poliisin ylilyöntiä ihmetelleitä ja paheksuvia mielipiteitä. Sitten ilmeisesti se Lasipalatsin edustakin on päätetty tyhjentää kun saartorengas on saatu nippuun. Siinä vaiheessa todella ei ollut anarkistien porukasta enää kyse joka tuossa videolla riehuu.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

CM

Posts: 1,507

#80 • • CM

niomic, 10.9.2006 10:31:
---
Tossa videossa ei kyllä ainakaan mielestäni (ja toivottavasti) näkynyt mitään oikeita anarkisteja kyllä pätkääkään. Peruskännimömmöangstailijoita. Mikäli nämä olivat Suomen anarkisteja, niin eipä silläkään ideologialla kovin vahvasti mene - homma täysin vesittyny tommoseen häröilyyn.



Mjoo mietin samaa jälkeenpäin, et joku perus vitunkovajätkähän siinä uhos poliiseille. Polvilumpiot paskaks tollasilt ni loppuu uho.