Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista )

202 posts, 11 pages, 139,358 views

Sallakat

Posts: 2,220

#61 • • Sallakat jungle, baby !

pupuTupuna, 2.8.2007 09:43:
Toi palmuvehka on muuten semmonen, jonka monet tappaa liialla kastelulla. Äipältä löytyy semmonen olohuoneen pimeimmästä nurkasta ja hän laittaa sille joskus harvoin vaan pari tippaa vettä ja sehän rehottaa ja kasvaa mielettömän kokosena. Jonkin sortin masokistikasvi siis. *nauru*



on joo aika masokisti. Mä melkein tapoin omani ekan puolen vuoden ajan. Se tiputti kahdesta oksasta toisen kokonaan. Nyt koko kesä ollaan juhlittu sen täysin uutta vartta mikä puskee hurjaa vauhtia toisen rinnalle *jiihaa* toiveissa olisi toinen uusi oksa vielä joku päivä *plur*
Marjo

Posts: 1,796

#62 • • Marjo pupuTupuna

Sallakat, 2.8.2007 11:18:
---
pupuTupuna, 2.8.2007 09:43:
Toi palmuvehka on muuten semmonen, jonka monet tappaa liialla kastelulla. Äipältä löytyy semmonen olohuoneen pimeimmästä nurkasta ja hän laittaa sille joskus harvoin vaan pari tippaa vettä ja sehän rehottaa ja kasvaa mielettömän kokosena. Jonkin sortin masokistikasvi siis. *nauru*

---


on joo aika masokisti. Mä melkein tapoin omani ekan puolen vuoden ajan. Se tiputti kahdesta oksasta toisen kokonaan. Nyt koko kesä ollaan juhlittu sen täysin uutta vartta mikä puskee hurjaa vauhtia toisen rinnalle *jiihaa* toiveissa olisi toinen uusi oksa vielä joku päivä *plur*



Maltat vaan olla kastelematta. Se multa saa olla oikeestaan kuiva ja sit välillä antaa ihan pikkasen vaan vettä, niin sillee se kasvaa parhaiten. *joo*
RainChild

Posts: 909

#63 • • RainChild
Täältä löytyy kirjovehka Dieffenbachia maculata, traakkipuu Dracaena marginata tricolori, palmuvehka Zamioculas zamiifolia, punapitsilehti Fittonia verschaffeltii, pallero-tai helmikirjotähti Haworthia attenuata/pumila (pitkällisen googletuksen jälkeen kasvi sai nimensä), ruokotraakkipuu Dracaena sanderiana (eli se onnenbambu) sekä kolme pientä kaktusta, joille pitäisi niillekin jaksaa googlata nimet :). Keittiössä roikkuu myös joku kasvi, mutta siellä tuntuu olevan liian varjoista, eikä kasvi ole kovin innostunut pysymään hengissä, vielä se sinnittelee..

Tota bambua oon ajatellu pätkiä ja laittaa ruukkuun, tarpeeksi kauan lillunut tuossa pullossa vedessä. Aina silloin tällöin käy mielessä myös massiivisen kirjovehkan (yli 2 metriä) pätkiminen pienempään. Traakkipuun lehdet ovat päistä vähän kellastuneet, eikä se ole hirveästi kasvanut puolentoista vuoden aikana :(... tosin se ilmeisesti tykkää sumuttelusta... katsotaan sitten kun saan ostettua sumutuspullon, että jos se vaikka vähän virkistyis...

--
Rainchild is back home

DiamonDie

Posts: 676

#64 • • DiamonDie mediahippi

Jutu, 2.8.2007 00:50:
Mikähän mahtais olla "alottelijalle" hyvä kasvi? Mieluiten vielä sellanen, että ei olis paljon kukkia. Kiinanruusu olis kiva, mutta taitaapi olla melko vaikee kasvattaa ja hoitaa. Kaktuksetkin on ihan kivoja, mutta nekin on tupannut kuolemaan mulla kun oon kastellut liikaa :P Mites joku palmu, onko vaikea hoitaa? Löysin Plantagenista sellasen tosi kivan palmun(?), mutta sillä oli hintaa toistasataa ja se oli turhan iso jo siinä vaiheessa. Eli haluisin mahdollisimman pienen, en kuitenkaan siementä tai sitä juurilehtihässäkkää *justjoo*.



En ole todellakaan mikään palmujen asiantuntija, mutta niissä on keskenään tosi suuria eroja (esim. jukkapalmu ei periaatteessa ole oikea palmu). Jotkut vaativat sumuttelua joka päivä ja kuolevat helposti, jos kastelu unohtuu. Minusta jukkapalmu on aika helppo ja käsittääkseni helpoin palmu, mutta voin olla väärässä. Kiinanruusu on todellakin varsin hankala, minulla oli vuosia sellainen, mutta se kuoli johonkin sairauteen. Seuraava kuoli kun se ei saanut vettä kolmeen päivään - keskellä talvea. Kesällä sitä pitäisi kastella joka päivä!

Hyvä kasvi aloittelijalle on värinokkonen. Se ei ole mikään nokkonen, vaan kaunis lehtikasvi, jonka suosituimmassa variantissa on rubiininpunaiset lehdet (jos valoa riittää). Myös kukat ovat ihan sieviä, mutta ne kannattaa leikata pois, jotta kasvi jaksaa kasvaa ja kukoistaa. Se ei ole arka liikakastelulle, eikä myöskään kuole hevillä vaikka kastelu unohtuisi - se alkaa ensin nuupattaa, joten kuivumisen kyllä huomaa. Sitä kannattaa jonkin verran leikellä (ei ole niin tarkkaa miten) ja ehkä kerran vuodessa "uusia" (koska vanha kasvi menee honteloksi) eli otetaan pistokas, istutetaan se ja vanha rehu lihoiksi. Minä olen ottanut yli 20 pistokasta (eli kasvista oksa vesilasiin) ja kaikki ovat juurtuneet. Olen antanut pois suurimman osan ja vain kaksi kaveria on saanut kasvinsa tapettua - yhden söi kani, ja toinen unohti kasvin parvekkeelle -5 asteen pakkaseen.

Värinokkosta voi ainakin keväällä/kesällä kasvattaa erinomaisesti myös siemenestä. Alle kuukaudessa saa jo komean kasvin, siemenet itävät lähes aina eikä kasvi kuole helposti.

Toinen tosi helppo kasvi on muorinkukka, rahapuuta muistuttava kasvi pyöreälehtinen kasvi. Ei tunnu olevan moksiskaan kuivumisesta tai oikein mistään, niitäkin on melkein mahdoton tappaa. Myös pistokkaiden ottaminen tuntuu toimivan 100%.

Ja jos mikään ei pysy hengissä niin sitten jerikon ruusu. Kestää 50 vuotta ilman kastelua. ;-> Toin noita tuliaisiksi parille kaverille Hollannista, siellä niitä myytiin kuivina myttyinä, jotka maksoivat vain 1,50 euroa.
Avatar
#65 • • Edited Rujo Mutantti Guest
En oo yhtään varma lajimääristä mutta jotain 20 tienoilla se taitaa olla, monista on tuplat ja triplat.

Rahapuu
2 erilaista viikunaa
Huonekuusi
Unelma
Aasinkorva
Nukkumatti
joku palmu ja sen lapsia
Rönsyliljasta tollanen kierteelle kasvava versio
Tulitikkukaktus tms.
Nukkatyräkki
St.Paulia
Joku kämmekkä (2 kukkavartta, 16 kukkaa!)
Käenkaaleja
Joku pien ruusu parvekkeella
Päivänkakkaroita
3 jotain mistä ei oo mitään hajua

+ verhon takaa 2kpl lomalla kuolleita kasveja jotain palmun tapasia nekin
MiMoSa

Posts: 1,664

#66 • • MiMoSa
Mulla on tuolla parvekkeella pari chiliä (en tiiä ees mitä lajiketta) ja mulla on sellanen ongelma, että en yhtään tiiä millon ne hedelmät on kypsiä ja voi ottaa pois. Mistäs sen sit niinkun tietää? Mulla ei oo ollu noita koskaan aiemmin, enkä tajunnu kysyä tosta sieltä kaupasta. Sit joidenkin pinta on alkanu mustumaan silleen jännästi, mistäs se johtuu?

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

eepero

Posts: 45

#67 • • eepero
Mulla on monta kaktusta,palmua,onnen bambu,aloe vera,limoviikuna ja rakkaimpani eli bonzaipuu.
Kaktukset ja palmut on siitä kivoja että ne selviävät aika vähällä hoidolla.
Bonzaita taas pitää hoitaa kuin omaa lasta,kun ne ovat sademetsänasukkeina aika herkkiä kuolemaan täällä suomen ilmastossa.
Bonzai on mulle jotenkin "hienompi ja arvokkaampi" eksoottisuutensa takia.
Aurinkoneiti

Posts: 4,793

#68 • • Aurinkoneiti
Onkohan mahdollista saada bonzai elpymään? Puu on lehdetön... Ei pitäis jättää sitä muiden hoidettavaksi.*hmph*
Jago

Posts: 4,039

#69 • • Jago un-trained monkee
Kesän ulkona ollut kumipuu toi tuliaisena jotain hyvin pieniä eluiöitä jotka tekevät seittiä kasvin päälle ja tuntuvat elävän siellä joukkona.

Mitä ne on ja miten ne voi hävittää?

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Jago

Posts: 4,039

#70 • • Jago un-trained monkee

Anata, 28.8.2007 15:50:
Onkohan mahdollista saada bonzai elpymään? Puu on lehdetön... Ei pitäis jättää sitä muiden hoidettavaksi.*hmph*


Kokeile kastella jonkun verran. Enemmän kun mitä bonsai ohjeissa sanotaan, koska niissähän kiduttaminen puoliksi se pointti, mutta ei niinpaljoo että se likoo. Jos siellä on eläviä silmuja se kyllä virkoaa henkiin, mutta jos se on kerennyt kuivua kokonaan ei sitä saa kyllä herätettyä enää

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Aurinkoneiti

Posts: 4,793

#71 • • Aurinkoneiti

Jago, 29.8.2007 21:19:
---
Anata, 28.8.2007 15:50:
Onkohan mahdollista saada bonzai elpymään? Puu on lehdetön... Ei pitäis jättää sitä muiden hoidettavaksi.*hmph*

---

Kokeile kastella jonkun verran. Enemmän kun mitä bonsai ohjeissa sanotaan, koska niissähän kiduttaminen puoliksi se pointti, mutta ei niinpaljoo että se likoo. Jos siellä on eläviä silmuja se kyllä virkoaa henkiin, mutta jos se on kerennyt kuivua kokonaan ei sitä saa kyllä herätettyä enää



Täytyy kokeilla kastelulla elvyttää. En haluaisi heittää puuparkaa biojätteisiin. *hymy*
Cloud

Posts: 2,162

#72 • • Cloud Game Freak
Ei oo hirveesti kasveja ja oonkin ihan liian laiska niille oikeastaan.

Silti tykkään kyl kukista paljonkin. Ja yleensä maljakossa on mun suosikkia eli Kerberaa.
Toisaalta olen kyllä myös Orkkidea fani <- krhm Kukasta on nyt siis kyse.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Aurinkoneiti

Posts: 4,793

#73 • • Aurinkoneiti
Katselin kaverini mökillä maljakossa olevia kehäkukkia. Todella kauniita kukkia.
Haluaisin keltaisen orkidean. Joku väitti, että niitä saa vaan keväsin!!??
RainChild

Posts: 909

#74 • • RainChild
Tuota, mul olis kysymyksiä koskien basilikaa, vaikka tuo nyt ei ihan huonekasvi taidakaan olla. Saan äidiltäni basilikan, joka on ollut kesän ulkona, tällä hetkellä oli hieman huonossa kunnossa... Mietin vain, että missä sen pitäisi asunnossani kasvaa, ilmeisesti on aika kylmänarka. Tykkää kuitenkin valosta ja vedestä? Entä miten on, kuinka paljon siitä uskaltaa napsia syötäväksi?

Nyt kaikki basilikankasvattajat vois infoo mua *joo*

--
Rainchild is back home

Indigo

Posts: 918

#75 • • Indigo

RainChild, 2.9.2007 23:28:
Tuota, mul olis kysymyksiä koskien basilikaa, vaikka tuo nyt ei ihan huonekasvi taidakaan olla. Saan äidiltäni basilikan, joka on ollut kesän ulkona, tällä hetkellä oli hieman huonossa kunnossa... Mietin vain, että missä sen pitäisi asunnossani kasvaa, ilmeisesti on aika kylmänarka. Tykkää kuitenkin valosta ja vedestä? Entä miten on, kuinka paljon siitä uskaltaa napsia syötäväksi?

Nyt kaikki basilikankasvattajat vois infoo mua *joo*



Mulla on ollut kesän ajan basilika kasvamassa ikkunalaudalla. Se oli aika henkihievereissä auringonpaahteessa vaikka kastelin sitä joka päivä mut oli lopulta tyytyväinen kun siirsin sen vähän kauemmaksi ikkunasta.

Silloin tällöin olen napsinut siitä muutamia lehtiä ruokaa laittaessa, ei se ole tuntunut olevan moksiskaan, kasvattanut taas kohta uudet lehdet.

Lehdet tuntuu vähän käpristyvän jos ei muista kastella mutta kyllä toi hyvin hengissä pysyy viikonkin kastelematta.
Euphoria

Posts: 542

#76 • • Euphoria 4 everyone

Jago, 29.8.2007 21:17:
Kesän ulkona ollut kumipuu toi tuliaisena jotain hyvin pieniä eluiöitä jotka tekevät seittiä kasvin päälle ja tuntuvat elävän siellä joukkona.

Mitä ne on ja miten ne voi hävittää?



Mäntysuopaliuosta suihkepullosta. Tepsii useaan ökkömönkiäiseen:)
keisha

Posts: 1,394

#77 • • keisha bullet with butterfly wings

Jago, 13.7.2007 20:54:
---
Sallakat, 13.7.2007 14:20:
kasvit on just todella jees. Olikos se nyt yhteensä 14 kpl huonekasveja jo jollain tasolla puhdistaa ilmaa, vai monta?

---Kaikki huonekasvit puhdistavat ilmaa, mut jotkut on toisia parempia. Rönsylilja on yks, samoin kultaköynnös, työkaveri (puutarhuri) kertoi että gerbera on yksi parhaita, myös saniaisen muistan kuuluvaan tähän kastiin. Pitäs vissiin tarkistaa duunista, mut rönsylilja ainakin kuuluu ihan varmast

Tuossa on lista ilmaa puhdistavista kasvilajeista
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_air_filtering_plants
Ainakin siis tuoksutrakkipuun ja rönsyliljan pitäis siis puhdistaa ilmaa


Sallakat, 13.7.2007 14:20:
Kissat myöskin määräävät tietyllä tapaa myös tiettyjen kasvien osalta myrkyllisyytensä puolesta. Aika tarkkana saa olla, koska on tiettyjä poikkeuksia olemassa. Esim kuulemma rönsylilja muuttuu röökinsavussa kissoille myrkylliseksi jne jne.
---

Kumma kyllä, isoisäni poltti tupakkaa koko ikänsä, ja sillä kukki orkidea putkeen yli vuoden. Samoin kliivia kukki jonka annoin synttärilahjaksi, ja muutkin kasvit on pärjänneet hyvin :O

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

keisha

Posts: 1,394

#78 • • keisha bullet with butterfly wings

Euphoria, 3.9.2007 17:17:
---
Jago, 29.8.2007 21:17:
Kesän ulkona ollut kumipuu toi tuliaisena jotain hyvin pieniä eluiöitä jotka tekevät seittiä kasvin päälle ja tuntuvat elävän siellä joukkona.

Mitä ne on ja miten ne voi hävittää?

---


Mäntysuopaliuosta suihkepullosta. Tepsii useaan ökkömönkiäiseen:)

Vihannespunkkeja. Liika kuivuus tai sit vaan ulkoa tulleet pöpöt. En muista onko mäntysuovasta hyötyä, kun se tepsii vain pehmeänahkaisiin tuholaisiin, mutta punkkiin tais tepsiä.. Joka tapauksessa käsittely pitää uusia ainakin muutaman kerran, koska sillä ei ole pitkäaikaisvaikutusta. Jos ei auta, kukkaraidia kaupasta.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

Jone

Posts: 8,258

#79 • • Edited Jone Archibald Haddock

RainChild, 2.9.2007 23:28:
Tuota, mul olis kysymyksiä koskien basilikaa, vaikka tuo nyt ei ihan huonekasvi taidakaan olla. Saan äidiltäni basilikan, joka on ollut kesän ulkona, tällä hetkellä oli hieman huonossa kunnossa... Mietin vain, että missä sen pitäisi asunnossani kasvaa, ilmeisesti on aika kylmänarka. Tykkää kuitenkin valosta ja vedestä? Entä miten on, kuinka paljon siitä uskaltaa napsia syötäväksi?

Nyt kaikki basilikankasvattajat vois infoo mua *joo*



Suosittelen mahdollisimman valoisaa paikkaa ja todella aktiivista kastelua, niin todennäköisyys sille että sulla on kohta enemmän basilikaa kun saat ruoanlaitossa käytettyä on aika suuri. Mulla oli keittiön ikkunalla (sisäpuolella siis kuitenkin) sellainen kasvamassa puolisen vuotta ja se saavutti todella massiiviset mittasuhteet koska en raaskinut käyttää sitä yhtään. *nauru*

Mut vettä toi tosiaan ottaa todella paljon ja aktiivisesti. Onneksi basilika myös virkoaa aika kiltisti mikäli se pääsee vähän nuukahtamaan.

http://klubitus.org/blog.php?nimi=Jone;kk=200509
Siinä jotain aiheesta. Tuolla blogissa on muitakin entryjä basilikasta ja niissä on kuin onkin jotain sen kasvattamisesta ihan käytännön tasollakin eikä vaan symbolista paskanjauhantaa. *joo*
pirpeli

Posts: 5,533

#80 • • pirpeli

MiMoSa, 21.8.2007 21:16:
Mulla on tuolla parvekkeella pari chiliä (en tiiä ees mitä lajiketta) ja mulla on sellanen ongelma, että en yhtään tiiä millon ne hedelmät on kypsiä ja voi ottaa pois. Mistäs sen sit niinkun tietää? Mulla ei oo ollu noita koskaan aiemmin, enkä tajunnu kysyä tosta sieltä kaupasta. Sit joidenkin pinta on alkanu mustumaan silleen jännästi, mistäs se johtuu?



Jos sulla on ne siis vielä parvekkeella(onks lasitettu?vai ei), niin saattaapi olla, että ovat paleltuneet ne.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-