Helsinki 2006. Protestoi 9.9.

321 posts, 17 pages, 128,997 views

Kriss G

Posts: 1,492

#142 • • Edited Kriss G Wir brauchen bass

rjv, 10.9.2006 17:36:
Sanokaa mitä sanotte, mutta mulle tulee vähän mieleen nää ennaltaehkäisevät iskut, mitä eräs suurvaltio harrasti. Oletettiin että toisella osapuolella on joukkotuhoaseita joita he aikoisivat käyttää, joten pistetään koko paikka paskaksi ja mennään kattomaan onko niitä. Ilman mitään varmaa tietoa.

Tai sitten kun Utahissa oli reivit jotka keskeytettiin poliisin toimesta. Järjestäjällä oli luvat aamukahdeksaan, mutta poliisi raidaa bileet oikein helikoptereiden kera jo alkuillasta, sillä "kyllä ne nyt kuitenkin jatkaa yli puolenpäivän, saatana".



Et kai sä oikeesti voi olla sitä mieltä että noi kaks asiaa on verrattavissa tohon kiasma keissiin? Sun mielestä siis on verrattavissa että poliisi menee varmistamaan että mielenosotus jonka tarkotus on sekasorto, ei lähde ihan käsistä ja se että poliisit menee mp5:sten ja kyynelkaasun kanssa hajottamaan väkijoukkoa laillisissa bileissä? Tai se että teh maailmanpoliisi menee sotilasjoukoin etsimään aseita maasta ihan omien olettamuksien takia?

Ääri perseestähän toi touhu oli mutta en kyllä lähtis jenkkien super perseilyyn vertaamaan.

KrissKriss on puhunut. Jatkakaa.

Edit: Vähän meni aiheesta (ja kaikesta muustakin) ohisektoriin mut ihan sama..

--
DESTROY ALL HIPPIES

jUSSi

Posts: 1,377

#143 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

Jone, 11.9.2006 10:37:
Sain tossa eilen kuulla suht paljon tietoa saartorenkaan sisälle täysin tahtomattaan ja ilman mitään syytä joutuneelta ystävältäni ja muutamalta kaverilta siitä miten tapahtumat paikan päällä kulkivat ja kuinka poliisi käyttäytyi.



Sait kuulla? Kuinka tämä tiedonsaantimalli poikkeaa joidenkin poliisin toimet hyväksyneiden ihmisten tietolähteistä? Minusta esimerkiksi Ylen kuvamateriaali on paljon neutraalimpaa kuin todennäköisesti erittäin värittynyt läsnäolleen ihmisen kertoma.

Jone, 11.9.2006 10:37:Juuri te tukarit, jotka suhtaudutte kaikkeen valtiovallan ja sen voimankäyttökoneiston toimintaan täysin vailla minkäänlaista kriittisyyttä, olette se osa kansaa jonka avulla ja myötävaikutuksella tässä tullaan onnistumaan jälleen kerran.



Aika raaka veto väittää, ettei kukaan, joka hyväksyy poliisin eiliset toimet, pysty suhtautumaan poliisin toimiin kriittisesti. Miten minusta alkaa tuntua siltä, että omien kokemustesi johdosta sinä et pysty näkemään mitään positiivista poliisin toiminnassa.
Gnizhak

Posts: 701

#144 • • Edited Gnizhak iku

Jone, 11.9.2006 10:37:
Järkytyksestä ja vittuuntumisesta huolimatta sanoin, että "tämäkin tultaneen taas valitettavasti hyssyttelemään piiloon." Juuri te tukarit, jotka suhtaudutte kaikkeen valtiovallan ja sen voimankäyttökoneiston toimintaan täysin vailla minkäänlaista kriittisyyttä, olette se osa kansaa jonka avulla ja myötävaikutuksella tässä tullaan onnistumaan jälleen kerran.


Vaikka yleensä esikarsin postaukset jo sillä että niissä lukee tämä suomen vammaisin sana "tukari" nyt täytyy kyllä sanoa et tätä skenaariota mäkin pelkään että poliisin toimet tullaan hyssyttelemään piiloon.

Tässä on molemmilla osapuolilla (mielenosotuksen "kokoonpanijalla") ja Poliisilla (instanssina, ei henkilönä) itsetutkiskelun paikka. Poliisin toimet näytti kuvissa ja puheiden perusteella täysin ylimitotetulta ja huonosti johdetulta, mut ylimitotukselle oli tilaus siinä kun koko "mielenosotuksen" perusteena oli "paikat paskaks ja sekasortoa kaduille".
Nyt tais käydä tosin niin että SMASH ASEM -kirjotusten tekijät ja mainostajat ei välttämättä ees jaksanu ite vääntäytyä paikalle tai jos vaivautu ni ei uskaltanu toteuttaa uhkauksiaan, taisivat pelätä poliisia. Kieltämättä mua hirvitti ajatus sekasortomellakkamielenosotuksesta, nimittäin se ois voinu merkitä sitä et jotkut retardit käy täysin asiasta tietämättömien sivullisten kimppuun, koska se nyt sattuu olemaan paras ja pahin tapa aiheuttaa sekasortoa. Mut poliisilla on nyt menny kyllä väärään kurkkuun tää idea että provosoidaan jengi tekemään jotain, sillä kun se lauma poliiseja huomas ettei mitään tapahdu ni tuntu, että niiden on pakko saada aikaseks jotain ja lähti oikeesti uhkaamaan melko harmitonta porukkaa ja sellasia ihmisiä jotka oli oikeesti vaan sivustakatsojia. Jos stadissa suljetaan parin? korttelin pituinen alue pääkadusta, niin on varmaa et kaikki siihen sisään jäävät ei oo mellakoitsijoita, lisäks niiden täysin joustamaton asenne aiheutti monelle sen epäilyksen et voiko siihen poliisiin sittenkään luottaa. Musta, jos sisäministeriön käynnistämä tutkimus päättyy siihen et poliisi toimi TÄYSIN oikein, on todella hälyyttävää. Jonkun on pakko virallisesti myöntää että tässä nyt syyllistyttiin ylilyöntiin ja poliisin toimia tämmösissä tilanteissa on pakko kehittää. Onneks/toivottavasti tästä maasta ei löydy noita tilanteeseen tyytymättömiä tarpeeks että täyttä mellakkaa saatas aikaseks...

--
Don't Just Stand There

Jone

Posts: 8,258

#145 • • Jone Archibald Haddock

jUSSi, 11.9.2006 10:57:
Sait kuulla? Kuinka tämä tiedonsaantimalli poikkeaa joidenkin poliisin toimet hyväksyneiden ihmisten tietolähteistä? Minusta esimerkiksi Ylen kuvamateriaali on paljon neutraalimpaa kuin todennäköisesti erittäin värittynyt läsnäolleen ihmisen kertoma.



Siten, että toisin kuin monilla tähän threadiin kirjoittaneista ihmisistä mulla on edes jotain käsitystä siitä mitä paikalla tapahtui. Muualta saadun tiedon lisäksi satuin myöskin saapastelemaan Manskun halki duuniin juuri Virgin Oil Co.:n edessä olleen saarron loputtua ja taivastelin itsekin mm. kaluston määrää ja sitä kuinka jono ryhmä mellakkapoliiseja saapasteli bussilleen varsin aggressiivisen näköisenä ja uhkaavasti käyttäytyen.

Se miksi mun pitäisi mielestäsi mieluummin uskoa Ylen matskua kuin paikalla ollutta ystävääni, jolla ei ollut mitään tekemistä minkään maailman mielenosoitusten tai mellakoiden kanssa, jää mulle jotenkin aika hämäräksi. Mulla ei ole mitään syytä epäillä tämän henkilön puheita tai edes sitä, että hänellä olisi ollut tilanteeseen puolueellinen suhtautuminen etukäteen.

jUSSi, 11.9.2006 10:57:
Aika raaka veto väittää, ettei kukaan, joka hyväksyy poliisin eiliset toimet, pysty suhtautumaan poliisin toimiin kriittisesti.



Olis varmaan. Sääli etten ole missään väittänyt niin.

jUSSi, 11.9.2006 10:57:
Miten minusta alkaa tuntua siltä, että omien kokemustesi johdosta sinä et pysty näkemään mitään positiivista poliisin toiminnassa.



Tässä olet varsin väärässä. Pystyn näkemään poliisin toiminnassa yleisesti ottaen paljonkin hyvää - itseasiassa varmasti hyvät 95% Suomen poliisin toiminnasta on mun näkökulmastani varsin jees ja kannatettavaa.
kilobitti

Posts: 2,419

#146 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno
Itse olin paikalla tarkkailijan ominaisuudessa, ja koko hommasta jäi tosi outo maku suuhun. Kyllä, siellä ilmeni täysin perusteetonta väkivaltaa. Samalla poliisin reagointi oli melkoinen overkill. Lopputulos oli absurdi; saartorenkaaseen jäi huomattava määrä porukkaa, josta suuri osa on vaan paikalla katsomassa. Kun huomattava osa porukasta on toimittajia, on ainekset kunnon draamaan valmiina-> riehujat riehuvat, kuvaajat kuvaavat ja poliisit hallitsevat. Järjettömintä asiassa on se, että näytelmän juoni pääsi unohtumaan, eikä kukaan enää oikein tiedä mistä on kyse. Kunhan kolistellaan.

Joku kysyi että oliko poliisin ylireagointi täysin harkittua. Oliko tarkoitus viestittää, jopa sillä riskillä että poliisien maine vaarantuu, että tämä kokous hoidetaan läpi kunnialla eikä ryppyilyä/vieraiden vaarantamista tulla sallimaan? Mene/tiedä.

Jone, 11.9.2006 10:37:
Oon ihan puulla päähän lyöty luettuani muutaman edellisen sivun, koska en todellakaan uskonut että valtaosa Klubbarin käyttäjistä olisi näin sokeita tukareita.



Niin. Toisten teksteissä poliisi on aina oletusarvoisesti oikeassa, toisten teksteissä mielenosoittajat/anarkistit/hipit/graffititaiteiljiat. Kumpien mielipide on objektiivisempi? *vink*


Mun kuvat tapahtumasta-> http://kai.thesubmachine.com/gallery2/main.php?g2_itemId=97

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Jone

Posts: 8,258

#147 • • Edited Jone Archibald Haddock

kilobitti, 11.9.2006 11:14:
Niin. Toisten teksteissä poliisi on aina oletusarvoisesti oikeassa, toisten teksteissä mielenosoittajat/anarkistit/hipit/graffititaiteiljiat. Kumpien mielipide on objektiivisempi? *vink*



Njaa. Tästä saa helposti sen käsityksen, että mä olisin jotenkin jossain edes yhdellä sanalla tukenut joko Smash Asemia, "Katutaiteiden yö"-kulkuetta tai jotain vastaavaa menoa. En kuitenkaan ole tehnyt niin ja pidän mielenosoittajien/anarkistien/hippien/graffititaiteilijoiden riehumista näissä tapahtumissa lähes yhtä idioottimaisena kuin poliisin lauantaista toimintaa.

Toisin kun voisi kuvitella, niin ei mulla ole mitään poliisia vastaan sen kummemmin kuin minkään muunkaan ammattikunnan edustajia. Näin siis silloin kun kukin hoitaa työnsä niinkuin pitää eikä perseile.
jUSSi

Posts: 1,377

#148 • • jUSSi äkäinen vanhus

Jone, 11.9.2006 11:12:
Siten, että toisin kuin monilla tähän threadiin kirjoittaneista ihmisistä mulla on edes jotain käsitystä siitä mitä paikalla tapahtui. Muualta saadun tiedon lisäksi satuin myöskin saapastelemaan Manskun halki duuniin juuri Virgin Oil Co.:n edessä olleen saarron loputtua ja taivastelin itsekin mm. kaluston määrää ja sitä kuinka jono ryhmä mellakkapoliiseja saapasteli bussilleen varsin aggressiivisen näköisenä ja uhkaavasti käyttäytyen.

Se miksi mun pitäisi mielestäsi mieluummin uskoa Ylen matskua kuin paikalla ollutta ystävääni, jolla ei ollut mitään tekemistä minkään maailman mielenosoitusten tai mellakoiden kanssa, jää mulle jotenkin aika hämäräksi. Mulla ei ole mitään syytä epäillä tämän henkilön puheita tai edes sitä, että hänellä olisi ollut tilanteeseen puolueellinen suhtautuminen etukäteen.



Pointti oli siinä, että videomateriaali on asenneneutraalia, kaverisi kertoma on väkisinkin värittynyt hänen omien kokemustensa valossa.


Jone, 11.9.2006 11:12:Olis varmaan. Sääli etten ole missään väittänyt niin.



Tämä lauseesi

Juuri te tukarit, jotka suhtaudutte kaikkeen valtiovallan ja sen voimankäyttökoneiston toimintaan täysin vailla minkäänlaista kriittisyyttä, olette se osa kansaa jonka avulla ja myötävaikutuksella tässä tullaan onnistumaan jälleen kerran.



voidaan lukea aikamoisena yleistyksenä. Tukareilla kun viittasit asiayhteydessä ihmisiin, jotka eivät kritisoineet poliisin toimintaa.

Jone, 11.9.2006 11:12:
Tässä olet varsin väärässä. Pystyn näkemään poliisin toiminnassa yleisesti ottaen paljonkin hyvää - itseasiassa varmasti hyvät 95% Suomen poliisin toiminnasta on mun näkökulmastani varsin jees ja kannatettavaa.



Kiva olla väärässä :-)
marpa

Posts: 100

#149 • • marpa

foobar, 11.9.2006 10:04:


Kannattaisiko nyt hetkeksi vetää henkeä, lopettaa "ihmisoikeuksista" vaahtoaminen ja tunnustaa seuraavat faktat:
....
4. Suomi ja suomalaiset eivät voi parantaa koko maailmaa, huolehtia kaikkien ihmisoikeuksista, hyvinvoinnista, elättää kaikkia maailman ihmisiä ja saada aikaan maailmanrauhaa - niin hieno juttu kuin se olisikin.
......



Pelottava ajattelumalli. Siis mikäli tulkitsin sinua oikein, meidän suomalaisina tulisi ummistaa silmämme räikeille ihmisoikeusloukkauksille, koska emme pysty niihin kuitenkaan vaikuttamaan? Vai onko pointtisi, että jokainen valtio huolehtikoon omista ongelmistaan? Ja olemmeko me suomalaiset muuten yksin maailmaa parantamassa? Kovin karskilta tuntuu ajatus, että jokaisen tulisi pitää huolta vain omista asioistaan tai korkeintaan olla kiinnostunut vain saman valtion alueella asuvien ihmisten oikeuksista. Tämä lienee jo lähtökohtaisesti mahdotonta globalisoituvan maailman kontekstissa.

Lisäksi pidän käsittämättömänä, että mielestäsi ihmisoikeuksista "vaahdotaan". Jos kansallisille ja kansainvälisille agendoille ei aikanaan olisi nostettu esimerkiksi naisten tai rodullisten vähemmistöjen oikeuksia, eläisimme todennäköisesti vieläkin patriarkaalisissa orjavaltioissa eikä ihmisoikeuksien julistuksesta olisi kuultukaan. Vai onko mielestäsi sitten nykyisin saavutettu sellainen maailmantila, jota on turha lähteä enää muuttamaan?

Utopialtahan tämä sinun korvaasi kaiketi kuulostaa, mutta uskon, että maailmaa voidaan ja pitää muuttaa paremmaksi. Niin, ja ilman väkivaltaa toki.

Mitä itse lauantaiseen mielenosoituksen yritelmään tulee, vaikuttaa tapahtumien kulku näin tilannetta vain median kautta seuranneesta melkoiselta virkavallan ylilyönniltä. (Väistämättä mieleen nousevat myös edessä olevat kevään eduskuntavaalit ja eräänkin sisäasiainministerin poliittisen profiilin pönkitys.)
Jone

Posts: 8,258

#150 • • Edited Jone Archibald Haddock

jUSSi, 11.9.2006 11:28:
Pointti oli siinä, että videomateriaali on asenneneutraalia, kaverisi kertoma on väkisinkin värittynyt hänen omien kokemustensa valossa.



Videomateriaali olisi asenneneutraalia, mikäli kamera laitettaisiin tiettyyn summittaisesti valittuun paikkaan osoittamaan randomiin suuntaan, annettaisiin kameran rullata koko tapahtuman läpi ja tallentunut materiaali esitettäisiin sellaisenaan. Ylen materiaalin neutraalius tuhoutuu väistämättä jo siinä, että luonnollisesti uutisryhmä pyrkii esittämään materiaalia tilanteista, joissa tapahtuu edes jotain. Uutiskamera ei ole neutraali - se hakeutuu tietynlaisiin paikkoihin.

jUSSi, 11.9.2006 11:28:
Tämä lauseesi voidaan lukea aikamoisena yleistyksenä. Tukareilla kun viittasit asiayhteydessä ihmisiin, jotka eivät kritisoineet poliisin toimintaa.



Aikamoinen yleistys se olikin, mutta ei kuitenkaan ihan niin radikaali kuin millaiseksi sen avasit. Lähinnä olen harmistunut siitä, että tässäkin threadissä esitetään nipputolkulla poliisin toimintaa puolustavia mielipiteitä, joista kuultaa läpi se ettei postauksen kirjoittanut henkilö ole käyttänyt asiaan tutustumiseen vähääkään aikaa - ei edes sen vertaa, että olisi tutustunut vaikkapa nyt mainitsemasi Ylen uutisointiin aiheesta.
thebbo

Posts: 346

#151 • • thebbo free spirit

jUSSi, 11.9.2006 10:57:
---
Sait kuulla? Kuinka tämä tiedonsaantimalli poikkeaa joidenkin poliisin toimet hyväksyneiden ihmisten tietolähteistä? Minusta esimerkiksi Ylen kuvamateriaali on paljon neutraalimpaa kuin todennäköisesti erittäin värittynyt läsnäolleen ihmisen kertoma.
---



Tämähän oli juurikin se samainen tiedonhankintametodi, jota poliisi itse käytti. Jos et katsonut aikaisemmin postaamaani linkkiä poliisin tiedotustilaisuuteen, suosittelen tekemään sen nyt. Siellä poliisiviranomainen itse toteaa, että "tieto tuli kentältä".

--
Vittu tähän on nyt tultu paljon spekulaatioit on kuultu vähän on tiedetty vitusti enemmän on luultu paskaa puhuttu huhuttu yksityiskohtiin juututtu, mut totuus puuttuu mikää ei edelleenkää oo muuttunu

jUSSi

Posts: 1,377

#152 • • jUSSi äkäinen vanhus

thebbo, 11.9.2006 12:01:
---
jUSSi, 11.9.2006 10:57:
---
Sait kuulla? Kuinka tämä tiedonsaantimalli poikkeaa joidenkin poliisin toimet hyväksyneiden ihmisten tietolähteistä? Minusta esimerkiksi Ylen kuvamateriaali on paljon neutraalimpaa kuin todennäköisesti erittäin värittynyt läsnäolleen ihmisen kertoma.
---

---


Tämähän oli juurikin se samainen tiedonhankintametodi, jota poliisi itse käytti. Jos et katsonut aikaisemmin postaamaani linkkiä poliisin tiedotustilaisuuteen, suosittelen tekemään sen nyt. Siellä poliisiviranomainen itse toteaa, että "tieto tuli kentältä".



Ja olen edelleen sitä mieltä, että mutu on mutua ja kuulopuheet kuulopuheita ;-)
Jusna666

Posts: 1,447

#153 • • Jusna666 Diablo

niomic, 11.9.2006 10:30:


Ehkä äijän pitäis oikeesti vähän chillaa ja olla vetämättä johtopäätöksiä noin helposti. Toki poliisilla, kuten muillakin kansalaisilla, on oikeus puolustaa omaa ja puolusutuskyvyttömän turvallisuutta. Poliisilla on myös lisävastuu turvata kansalaisten oltavat. Eli tätä ajatusketjua noudattaen poliisilla on täys oikeus puolustautua ja jälkikäteen laittaa kyseinen hyökkääjä pinoon ammattitaidolla (lue: ilman mitään ylimääräistä väkivaltaa). Kuvailemastasi tilanteesta kyllä paistaa osittain myös poliisien kouluttamattomuus / kokemattomuus tilanteesta mikäli joku on tosiaan tuonlaisessa tilanteessa päässyt hyökkäämään suoraan kimppuun, noh live and learn.



Vaikee täs on chillaa ku lukee millasii aku-ankka satuja jengi tost asiast kirjottelee..
Toi sun kokemattomuusväite ampuu ihan ohisektorille, niinkuin valitettavasti tän koko shown arvostelu ja kauhistelu mediassa ym.

"Ehkä se on vaan lääkärin ammattitaidottomuutta, ettei saanut pelastettua henkilöä, jonka pää oli viikko sitten irronnut onnettomuudessa"

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Fyrisch

Posts: 4,525

#154 • • Fyrisch

mku, 11.9.2006 12:19:
Tietääkö kukaan pidätettiinkö oikeasti kaikki ne, joilla ei ollut henkkareita mukana? Eikö se olisi melkein jo muinaisen natsi-saksan tyylistä meininkiä? *hymy*

edit: joku väitti, muttei kuulosta kauhean uskottavalta? varmaan just siinä tapauksessa piti sanoa nimi kameralle?



En yhtään ihmettelis :)

"Jonkin ajan päästä huomattiin, että ne todella päästävät ihmisiä yksitellen pois, kunhan jaksaa jonottaa. Kun poliisisetä piti kättäni lujassa otteessa samalla kun toinen kuvasi kasvoni ja henkkarit, ote todellisuudesta alkoi heltiämään. Miten ihmeessä olinkaan voinut joutua siihen tilanteeseen? Pääsimme pois, mutta hetki täytyi toipua."

lähde: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Olitko+paikalla+Lue+kuvauksia+ja+l%E4het%E4+omasi/1135221542414

(suosittelen lukemaan noit kirjotuksii tuolt, jos on missannut kyseisen linkin, vaikka se löytyykin jo tuolta jos selaa pari sivua taaksepäin.)
Avatar
#155 • • ALIEN Guest

thebbo, 7.9.2006 21:50:
Lauantaina räjähtää.



Uhkasi: SMASH ASEM-jäsen internet forumeilla ennen, kun löysi itsensä (ehkä) suljetulta alueelta lähellä kokoukseen osallistuvia ulkomaiden edustajia jotka lentävät B747:lla suomeen sekä saavat helvetin turvallisen saattueen paikasta toiseen oli mikä maa kyseessä tahansa.

Pitäisikö Poliisin ottaa toi "lauantiana räjähtää" -lause vitsinä?
Claquesous

Posts: 3,206

#156 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa
Saavuin Kiasmalle klo18 aikoihin ja silmiin pisti mellakkapoliisien ja rajavartiolaitoksen(!) naamiomiesten runsaus, kyttiä oli kuin pipoa. Paikalla oli 4-5 poliisin käytössä ollutta bussia, lukematon määrä maijoja ja partioautoja. Koiriakin oli mukana totta kai. Lisäksi oli vielä helikopterikin taivaalla valvomassa ihmisiä. Ja mitä varten, siellä Kiasmalla ja Postin portailla oli joitakin kymmeniä, tarkkaa lukua en tiedä, "anarkisteja". Siellä oli myös ihmisiä, joilla ei ollut mitään tekemistä suunnitellun demon kanssa. Täydessä mellakkavarusteissa olleiden poliisien määrä oli houkutellut paikalle myös satoja katsojia, ei pelkästään niiden mielenosoittajien "kavereita", joka oli monen poliisin mielipide.

Joukkoa, jossa itse olin ryhdyttiin siinä klo19 aikoihin paimentamaan kuin karjaa liikenteen turvaamisen varjolla, tosiasiassa poliisi oli itse tukinnut mitä täydellisimmin sen liikenteen. Aivan aluksi Manskun toiselle puolelle ja sitten Lasipalatsin kulmalle. Mukana ei ollut pelkästään niitä "anarkistiretkuja", joita kaikkia poliisin olisi tullut lyödä pampulla, ihan luvan kanssa vielä. Mukana oli vanhuksia, pukumiehiä ja muita täysin sivullisia ihmisiä. Olihan siellä muutama substansseista sekaisin oleva perseilijä, mutta aika tavallistahan tuo on la-iltana Helsingin keskustassa, eikö? Mielestäni poliisilla ei ollut mitään järjellistä syytä laittaa yhtäkkiä (uutuuttaan kiiltäviä) kilpiä ketjuun ja käyttäytymään mielestäni tarpeettoman uhkaavasti. Vasta tämän jälkeen ainakin siinä Lasipalatsin kulmalla ryhtyivät jotkut idarit heittelemään pulloja ja muita esineitä poliisin linjoille päin. Näytelmää kesti jotain tunnin verran ja kesyyntyi vasta kun päästiin Simonkadun kulmalle. Sen jälkeen homma meni ihan lekkeriksi, kun ihmiset ottivat toisistaan poliisimuurin edessä kuvia ja käyttäytyivät enemmän tai vähemmän kuin poliiseja ei olisi ollutkaan. Jonkin aikaa poliisit tyytyivät pysymään rivissä ja tekemään pistohyökkäyksiä väkijoukon sekaan. Ainoa uhkaava tilanne syntyi, kun joku löi siviilipoliisia, joka oli kierrellyt väkijoukossa. Joskus klo11 aikoihin poliiseilla kai paloi pinna lopullisesti ja he päättivät laittaa stopin pelleilylle. Siinä vaiheessa en nähnyt kenenkään heittävän mitään tai muutenkaan käyttäytyvän uhkaavasti. Tapahtumasta oli tässä vaiheessa kehkeytynyt enemmänkin spontaani kadunvaltaus kuin todellinen sekasortomellakka.

Poliisit jakoivat jäljellä olevat protestoijat kahteen kolmeen joukkoon Simonkadulle, Manskulle ja Kaivokadulle. Simonkadulla jotain jamppaa lyötiin kilvellä ja sen tyttöystävä (tai jokin sellainen) veti ihan älyttömät herneet nenään. Jonkin aikaa se naikkonen siinä töni ja repi poliiseja, jonka jälkeen se sitten vietiin kai asemalle. Poikaystävä katosi jonnekin, luultavasti puhumaan muijaansa vapaalle jalalle. Itse siirryin Manskulle seuraamaan tilannetta ja uskoakseni tunnelma Simonkadulla nopeasti "normalisoitui". Manskulla poliisit motittivat nopeasti viimeisetkin protestoijien rippeet sinne Virgin Oil Co:n eteen suoraan Hallmarkeihin jonottavien sekaan (luultavasti kixxxuttelijat eivät paljoa nauttineet tilanteesta). Sen jälkeen poliisi aloitti jälkiselvittelyt ja ryhtyivät noukkimaan ihmisiä putkaan.

Mielestäni poliisin toimet olivat täysin suhteettomia, jopa taitamatonta. Ihmisiä paimennettiin lauantai-iltana ympäriinsä ydinkeskustassa riippumatta iästä, pukeutumisesta ja käyttäytymisestä. Kova ääninen poliisin kritisoiminen riitti siihen, että poliisi vei. Ymmärtääkseni Suomessa on kuitenkin sananvapaus ja poliisia saa kritisoida - kovaäänisesti jopa. Sitten taas uhkaavasti käyttäytyneet kääliöt saivat keekoilla ihan vapaasti tuntien ajan. Virkavallalla ei näyttänyt olleen kunnollisia ohjeita, muuten kuin, että pidetään kansa kurissa ja järjestyksessä. Näin kuinka lopussa poliisien komentaja(?) tuli linjojen läpi ja sanoi jotain väkijoukon tähteille. En kuullut mitä sanoi, mutta ihmisiltä kysellessäni viesti oli kuulemma "Kaikki, jotka eivät ole anarkisteja tai mielenosoittajia saavat poistua!" Jos tämä todellakin oli viestin sisältö, miten ketään voi pidättää tuolla perusteella? Jälkiselvittelyssä riitti pidättämiselle irokeesi, lävistykset, mustat vaatteet tai vaikka vain kaulassa oleva huivi (erään n. 30-vuotiaan asiallisesti pukeutuneen miehen ystävä oli otettu talteen juuri kaulahuivin takia). Kerran vielä sanon, että mielestäni poliisin toiminta oli mielivaltaista ja tökeröä.

Kaikki mitä kirjoitin perustuvat pelkästään omiin havaintoihin ja keskusteluihin paikalla olleiden ihmisten kanssa. Minä en nähnyt yhdenkään ikkunan tai minkään muunkaan omaisuuden menneen rikki "riehunnan" vuoksi. Ainoa fyysinen, pullojen heittelyn lisäksi, toiminta poliiseja vastaan, jonka näin, oli jonkun vauhkoontuneen 18-19-vuotiaan muijan riehuminen. Muuten toiminta oli pelkästään poliisin pillkkaamista sanallisesti ja elein. Suurin epäkohta koko tilanteessa oli rajavartiolaitoksen vihreät miehet täydessä mellakkavarustuksessa. Eikö muka koko maassa ole tarpeeksi poliiseja valvomaan muutamaa sataa protestoijaa. Jos näin on, miksei vappuna ja uutena vuotena ole myös stadissa virka-apua rajavartiolaitokselta? Alleviivaan, että enemmistö väkijoukosta protestoi virkavaltaa vastaan rauhanomaisin keinoin. Äpäröitsijöitä oli vain kymmenesosa joukosta. Ihmisillä on oikeus kävellä Helsingin kaduilla ja katsella sivusta tapahtumia. Sellainen maku suuhun jäi, että alussa Kiasmalla haluttiin päästä todistajista eroon ja illan edetessä poliisin ylilatautuminen purkautui mielivaltana. Vielä kerran: tämä kaikki on subjektiivista kokemusta enkä ole vielä ehtinyt tutustumaan la-illan tapahtumiin laajemmalti.

Disclaimer: Minä en heitellyt pulloja enkä käyttäytynyt väkivaltaisesti. En tue väkivaltaa. Kansalaistottelemattomuutta kylläkin.

--
32. of December

Claquesous

Posts: 3,206

#157 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

mku, 11.9.2006 12:19:
Tietääkö kukaan pidätettiinkö oikeasti kaikki ne, joilla ei ollut henkkareita mukana? Eikö se olisi melkein jo muinaisen natsi-saksan tyylistä meininkiä? *hymy*

edit: joku väitti, muttei kuulosta kauhean uskottavalta? varmaan just siinä tapauksessa piti sanoa nimi kameralle?



Näin tilanteita, joissa poliisit kyselivät kaduilla ihmisiltä papereita. Täysin mielivaltaisesti. Syiksi riitti vaatetus, ja että oli nuori.

--
32. of December

Fyrisch

Posts: 4,525

#158 • • Fyrisch

ALIEN, 11.9.2006 12:46:
---
thebbo, 7.9.2006 21:50:
Lauantaina räjähtää.

---


Uhkasi: SMASH ASEM-jäsen internet forumeilla ennen, kun löysi itsensä (ehkä) suljetulta alueelta lähellä kokoukseen osallistuvia ulkomaiden edustajia jotka lentävät B747:lla suomeen sekä saavat helvetin turvallisen saattueen paikasta toiseen oli mikä maa kyseessä tahansa.

Pitäisikö Poliisin ottaa toi "lauantiana räjähtää" -lause vitsinä?



Heh, jos esim kirjottais Housenation Electribe topicciin että

" LAUANTAINA RÄJÄHTÄÄ *jiihaa* " niin mitäköhän sil ajetaan takaa..
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#159 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

rjv, 10.9.2006 01:54:
niin joo, tässä vielä videomatskua kun hipit ja anarkistit rähisee:




Tästä pätkästä viimeistään näkee molemmat kiistelyn aiheet.

-Minkälaisia puupäitä siellä on ollut huitomassa viittäkymmentä vastaan tulevaa mellakkapoliisia jollain tvelvarin pahvikuorilla *eiei*
-Ja pätkän lopussa olevaa pientä tyttöä jota ei päästetty läpi vaikka hän näytti siltä että olis tullut juuri kaupasta ja halus vaan päästä pois paikalta *uuh*

Toisaalta ymmärrän poliiseja että he pitivät jengin saattorenkaassa (myös ne jotka muuten vaan eksyivät paikalle) koska sitten uhka tulee vain edestä päin. On myös niitä "normaalin" näköisiä känniläisiä rähisiöitä ja jos sellaisia olis hyvässä uskossa päästänyt läpi menemään niin olis hyvällä tuurilla tullut paljon enemmän vahinkoa poliiseille. Sellainen kun täräyttää pullolla päähän *poks* Itteäni olis kyl kieltämättä vituttanut, sillä olisin tod. näk. mennyt kuvaamaan tapahtumaa ellen olisi ollut ajankohtana toisessa kaupungissa keikalla. Ja varmasti jäänyt samaan nalkkiin. Muistan toki itsenäisyyspäivä kuokkimiset olisko ollut 3vuotta sitten, kun tulin paikalle muuten vaan vilkaisemaan meininkiä suhteellisen kaukaa. Kun siihen sitten melakkapoliisit saapuivat niin ei ollut kun senttien päässä siitä että olis ollut kallo halki kun pamput heiluivat *uuh* Joten tiedän kyllä kokemuksesta että poliisi ei ole aina ystävä ja kovin on lapsen kengissä suomessa nämä joukko mielenosoitus estämiset.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

laite

Posts: 2,994

#160 • • laite MastahWankah
Mites, oliko tänään aamulla Kiinassa paremmat työolot?