Onko Suomi oikeusvaltio?

193 posts, 10 pages, 55,197 views

MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

Posts: 957

#181 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather

phace, 18.10.2005 06:31:
mikä sitte on naurettavaa ja mikä ei. jostain syystä vaan kun mietin noita vm. -88 nuorukaisia kun tuolla kaupungilla mellestää, niin jotenkin ajatus niistä sarjatuliaseet kädessä sotilaina saa mun käsityksen eroamaan teikäläisen käsityksestä.



Kaikki aseiden kaa tapahtuva tehdään kuitenkin valvotusti ja siellähän niistä pojista tulee miehiä.

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

ericmeister

Posts: 361

#182 • • Edited ericmeister

Katala lokki, 21.9.2005 14:17:
---
Individual, 21.9.2005 12:14:
---
Katala lokki, 21.9.2005 12:04:
Tavallaan tämä on, mutta tavallaan ei. Suomi on ainakin poliisivaltio, eikä tämä niin oikeudenmukainen ole kuin voisi olla.

---


Saisiko hieman perusteluja, kiitos.

---


Nämä 2 asiaa voi tiivistää oikeastaan samaan lauseeseen. Valvonta kameroita joka paikassa. Tämän takia Suomi on mielestäni poliisivaltio ja sama asia myös kyseenalaistaa sen, että onko se oikeudenmukaista, että jokaista liikettäsi valvotaan. Puhumattakaan poliisipartioiden määrästä tai sitten vartijoista, jotka tuntuvat olevan poliisiakin virkaintoisempia, tietenkin unohtamatta kansalaissankareita.



Tuleppas käväsemään täällä Dublinissa.

Asun n. 8km keskustasta, oman huoneen ikkunastani näen kaksi kameraa, keittiön ikkunasta toiset kaksi, rappukäytävässä on yksi lisää, ja ulos mennessä asunnon etupuolella on 2-4. Tästä minulla ei ole mitään valitettavaa. Miksi ei? stay tuned.. (1)

Kaverini asuvat hieman kalliimmalla seudulla, jossa kameroiden lisäksi vartija tarkastaa alueelle tulijat, ja nostaa puomin saatuaan selville ketä olen menossa tapaamaan. Tästäkään minulla ei ole valitettavaa. Miksi? (2)

Nostan tässä samalla esiin Irlannille ominaisen ärsyttävän piirteen. Mihin tahansa täällä onkaan menossa, joka puolella tuntuu olevan 2½ metrin korkuisia teräväkärkisiä aitoja. Piikkulangalla tai ilman. Kameroin varustettuna tai ilman. Työmatkani olisi n. 1km mutta aitauksien takia 2km. Tästäkään en ole valittanut. Miksi? (3)

Poliisit partioivat ja päivystävät keskustassa ja lähiöissä. Eräs poliisi kehtasi tulla vielä nuhtelemaan minua keskustassa julkisesta juopottelusta ja pyysi kaatamaan Heinekenini maahan. Tästäkään ei ollut sanomista. Miksikö? (4)

(1) Kamerat. Toimivat apuna kusipäiden kiinnisaamisessa, ja toivottavasti myös rikoksen ennaltaehkäisijinä, pelotteina. Tuossa kuukausi sitten raiskattiin nainen bussin ylemmässä kerroksessa, tekijät jäivät kiinni parin tunnin jälkeen bussissa olevien nauhottavien kameroiden ansiosta. Tällä kertaa ei siis kenenkään tarvinnut tulla inisemään klubbariin oikeuslaitoksen puuttuvista todisteista.

(2) Vartijat. Toimivat pelotteina rikosten ennaltaehkäisemisessä ja toivon mukaan jopa nappaavat silloin tällöin pahantekijöitä housut kintuissa. Erään auton takakontista takavarikoitiin 2 vkoa sitten kranaatteja ja konetuliaseita. Ainakaan minulla ei ole mitään sitä vastaan, että asukkaat haluavat täällä palkata lisää vartijoita. Kaupassa olevat vartijat ovat toinen lukunsa. Lähikauppani Lidlissä ja Superquinnissa seisoskelee vartija ovensuussa / kassojen lähellä, en näe siinä kuitenkaan mitään outoa tai vittumaista. Saavat omasta puolestani ihan rauhassa napata ne säälittävät jannut jotka eivät viitsi muutamaa lanttia maksaa näpistyksistään. Työpaikalla olevat vartijat ovat kolmas lukunsa. Työpaikallani ei pääse ilman badgea ovista, mikäli badge on unohtunut / hukkunut, on otettava yhteyttä vartijoihin. On kuitenkin luontevaa palkata vartijoita työpaikoille jos liiketoiminnassa on kyse miljoonista. Urheilutapahtumissa olevat vartijat ovat neljäs lukunsa. Suomen palloliitto sai muistaakseni ainakin tuntuvat sakot Suomi-Turkki fiaskossa kun kentälle säntäsi kurdipakolaisia. Ei voi olettaa että 35 000 ihmisen tapahtumat järjestettäisiin vain muutaman hassun poliisin / vartijan voimin.

(3) Aidat. Tuntuvat aina olevan tiellä. Tarkoituksena pitää pahantekijät ulkopuolella. Puistot tuntuvat olevan turvattomia alueita. Pari työtuttuani hakattiin päivällä sairaalakuntoon, kun päättivät oikaista turvattomalle alueelle aidoista välittämättä. En tiedä saatiinko tekijöitä kiinni, tässä tapauksessa olisi kameroita tai poliisia kaivattu.

(4) Poliisi. Itselläni ei ole mitään poliisipartioita vastaan. Päinvastoin on ilahduttava näky nähdä öisin Garda-auto liikenteesä tai yksinäinen poliisisetä/täti kadunkulmassa väijymässä pahantekijöitä. Jos Suomi on mielestäsi tiukasti valvottu, niin älä muuta ainakaan tänne.

Dublin 25.2.2006

Niin, ja olen työssäkävvä aikuinen, minulla on varaa toiseenkin Heinekeniin.

EDIT: kaunistelua / typoja
ericmeister

Posts: 361

#184 • • ericmeister

phace, 18.10.2005 06:31:
---
MR*ENIGMA, 18.10.2005 03:56:
Toi on kyl ihan naurettavaa et vapaaehtoiset 17 vuotiaat katotaan lapsisotilaiksi. Armeija on hyvä vaihtoehto 17 vuotiaalle jos ei oo opiskelu tai työpaikka sillähetkellä. Sais sen sitten alta pois.

---


mikä sitte on naurettavaa ja mikä ei. jostain syystä vaan kun mietin noita vm. -88 nuorukaisia kun tuolla kaupungilla mellestää, niin jotenkin ajatus niistä sarjatuliaseet kädessä sotilaina saa mun käsityksen eroamaan teikäläisen käsityksestä.



Lieneekö tuossa mellestämisessä sitten paljon eroa vm. -87 nuorukaisten kanssa.
Sphyxia

Posts: 3,308

#185 • • Edited Sphyxia Maracujá!
Minun mielestäni taas se tosiasia, että edelleen lainsäädäntömme oikeusnormiston taustaideologina toimii tavoitesuuntautuneisuus, viittaa (ehdottomasti) siihen, että Suomi on yhä hyvinvointivaltio, eikä oikeusvaltio. Oikeudellisesti näitä käsitteitä kannattaa pitää erillään, vaikka voihan myös hyvinvointivaltioon sisältyä oikeusvaltio. *tirsk*

Ja mitä siitä ... yleisiä puutteita ja päämääriä määritteleväkin normisto voi olla ihan jees, oikeudenmukainen ja toimiva sellainen.
phace

Posts: 213

#186 • • phace

planey, 6.4.2006 23:58:
---
phace, 18.10.2005 06:31:
---

mikä sitte on naurettavaa ja mikä ei. jostain syystä vaan kun mietin noita vm. -88 nuorukaisia kun tuolla kaupungilla mellestää, niin jotenkin ajatus niistä sarjatuliaseet kädessä sotilaina saa mun käsityksen eroamaan teikäläisen käsityksestä.

---


Lieneekö tuossa mellestämisessä sitten paljon eroa vm. -87 nuorukaisten kanssa.



kyllä se vuosi aina vaikuttaa kun ottaa huomioon koko ikäryhmän ja pistää ne vertailuun.
kehitys tapahtuu jatkuvasti eikä esim viiden vuoden sykleissä.

lisättäköön vielä että mun mielestä 20 olis fiksumpi ikäraja kuin 18 tai etenkään 17.
¡ Previous post a few years ago !
digijonah

Posts: 19

#187 • • Edited digijonah
Lyhesti: oikeesti, yhtien reivien jälkeen tajusin jotain niist masseist, mil on tää maa alistettu armeijan mainotoimistoski.

Provoo provoo...
Mutta ykseys on demokratialle hiukan vaikea aihe. Ja oikeistovaltio lyhenee helposti oikeusvaltioksi, sääli. On käynyt siviilipalveluskeskuksessa meiksi kääntymässä muutaman kerran, mut ei. Nyt oon sit jo liian vanha, niitten mielestä, kun oon mieleltäni terve.

p.l.u.r.
walkout__

Posts: 401

#188 • • walkout__ DJ
On poliiisit käyttäneet virkavaltaa väärin. Esim. minun kaveria olivat pitäneet väkisin mahallaan maassa maassa ja pamputtaneet kantapäihin. Ikävää on se, että asiasta ei jää todisteita ja kukaan ei uskoo kaverin tarinaan.
digijonah

Posts: 19

#189 • • digijonah
No ei kai se nyt HELVETTI kenenkään muun vika ole jos frendis frendillä ei ole kameraa mukana? :)
walkout__

Posts: 401

#190 • • Edited walkout__ DJ

Replying to Onko Suomi oikeusvaltio?:

No ei kai se nyt HELVETTI kenenkään muun vika ole jos frendis frendillä ei ole kameraa mukana? :)



Vastasitko minulle? Tapahtuma tapahtui ajalla, kun mm. kännykkä- / muitakaan digitaalisiavideokameroita ei ollut olemassakaan. Joten milläs frendin frendi olisi kuvannut todisteet ja sitäpaitsi minkään 16 vuotiaan tuoloilla ei tuohon aikaan olisi pystynyt ostamaan minkään laista videokameraa toisin kuin nykyään videokameran saa kukavaan kytkykaupalla mm. Sonera Shopista.

On mullekkin Poliisit tehnyt tahallaan kiusaa. Esim. puhallutettu 10 kertaan ja silti väitetty tahallaan että olen kännissä vaikka mittari näyttää nollaa ja yhtäkään alkoholipitoista juomaa en ollut ottanut. Vain siksi, kun ne näki minut ajavan pillurallia Nokian Eedenin Barin läheisyydessä.
digijonah

Posts: 19

#191 • • digijonah

Replying to Onko Suomi oikeusvaltio?:

Kyllä, vastailen sinulle :S Kerran Senegalissa ryöstin yehltä pikkutytöltä piparin jouluna, no sen äiti soitti poliiseille ja ei tarvinnu sitte enää uhitella kün se kasvo isoks (olin itekki ekalla luokalla tai jotain)


On mullekkin Poliisit tehnyt tahallaan kiusaa. Esim. puhallutettu 10 kertaan ja silti väitetty tahallaan että olen kännissä vaikka mittari näyttää nollaa ja yhtäkään alkoholipitoista juomaa en ollut ottanut. Vain siksi, kun ne näki minut ajavan pillurallia Nokian Eedenin Barin läheisyydessä.



Poliisi-tv on kans paskamainen, ainakin nyt kun poliisit-sarja rantautui Suomeen. Cops-sarja on helvata mielenkiintoinen ainakin. Ja Nokian lantsareissakin on tiettyä tunnelmaa :D

Ei vaa, siis edelleen jos sulla on ongelmia LAIN ja JÄRJESTYKSEN kanssa nii neuv0 o että kamerat sul on päässäs.

Lähetä lisää viestii jos kysyttävää :D
walkout__

Posts: 401

#192 • • walkout__ DJ

Replying to Onko Suomi oikeusvaltio?:

Kyllä, vastailen sinulle :S Kerran Senegalissa ryöstin yehltä pikkutytöltä piparin jouluna, no sen äiti soitti poliiseille ja ei tarvinnu sitte enää uhitella kün se kasvo isoks (olin itekki ekalla luokalla tai jotain)


---

On mullekkin Poliisit tehnyt tahallaan kiusaa. Esim. puhallutettu 10 kertaan ja silti väitetty tahallaan että olen kännissä vaikka mittari näyttää nollaa ja yhtäkään alkoholipitoista juomaa en ollut ottanut. Vain siksi, kun ne näki minut ajavan pillurallia Nokian Eedenin Barin läheisyydessä.
---


Poliisi-tv on kans paskamainen, ainakin nyt kun poliisit-sarja rantautui Suomeen. Cops-sarja on helvata mielenkiintoinen ainakin. Ja Nokian lantsareissakin on tiettyä tunnelmaa :D

Ei vaa, siis edelleen jos sulla on ongelmia LAIN ja JÄRJESTYKSEN kanssa nii neuv0 o että kamerat sul on päässäs.

Lähetä lisää viestii jos kysyttävää :D



Hei, ei Poliiseista tarvitse ottaa stressiä. Ne teke vain työtään. Ja kun tiedän, että minulla on puhtaat jauhot pussissa niin mulla ei ole mitään pelättävää.
NwB

Posts: 327

#193 • • Edited NwB
Toi kantapää-juttu on legendaa.

On munki päätä kytät takonut pidätyksen yhteydessä. Sain vielä sakot virkavallan väkivaltaisesta vastustamisesta.

Ne oli piirittänyt mut ja yksi sohi fikkarilla toisen tullessa takaa kampaten maahan. Sit multa palo käpy..

Ite vielä soitin ne poliisit.

Mut pikkujuttu.
..Tai ei se kyllä siltä 10 vuotta sitten tuntunut.

--
Jee! Kumpi voitti!!