Bensan hinta?

180 posts, 9 pages, 49,048 views

Tarsu

Posts: 2,449

#61 • • Tarsu

Waakku, 3.9.2005 13:29:
Hyvä kun nousee, niin mun asunnon arvo nousee siinä sivussa ja teen ens kesänä tästä hyvän kassan.*aplodit*


?

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Waakku

Posts: 158

#62 • • Waakku
Siis asunnot jotka on hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella nostavat arvoaan, kun yksityisautoilusta tulee niin kallista. Sitä meinasin. Ja kun tämän huoneiston arvo on nyt vuodessa noussut jo muutenkin 20 000 niin uskon tosiaan että saa tästä ihan kivasti kun myyn pois.

--
- ? -

nethr

Posts: 763

#63 • • nethr !!
Alkaahan toi bensa olla jo hintavaa, mutta tosiaan tulee vaan harvemmin sitten autoiltua. Onneks julkiset yhteydet on hyvät about joka suuntaan asuinpaikasta. Onneks ei ole 70km työmatkoja jostain jonkasta *nauru*

--
xD

nethr

Posts: 763

#64 • • nethr !!

Waakku, 3.9.2005 13:53:
Siis asunnot jotka on hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella nostavat arvoaan, kun yksityisautoilusta tulee niin kallista.


Kyllä *piis* Ei yhtään harmita kun ei ole isoa öljylämmitteistä omakotitaloa jossain Espoon syrjäseudulla ja työpaikka Sipoon nurkilla jonne pitää ajaa autolla pahimmillaan pari kertaa päivässä. *hymy*

--
xD

ezzy

Posts: 8,060

#65 • • Edited ezzy Droid-pappa

P|astic, 3.9.2005 13:06:
---
no ku mulle tulee tosta "julkisiahan en käytä" komentista mieleen ettei voi käyttää julkisia vaikka sopisikin aikatauluun.




Mihin ihmeen aikatauluun, en mä elä aikataulujen mukaan.

ja koska auto on harrastus ja stressinpoistaja, niin julkisiin en koske. Ne nostaa stressin vaan huippuunsa. Niillä on kuljettu aikoinana jo ihan tarpeeksi. On se niin vaikea ymmärtää, ettei kiinnosta kulkea julkisilla. Vapaus lienee SE juttu mitä yritän ilmaista.

ja reissussa ei todellakaan huvita ajatella jonkun tuntemattoman kaupungin bussiaikatauluja jos pitää päästä vaikka juna-asemalta yöpymis tms paikkaan.

Lähin asema: Shell, Haukilahti 1.329
Suomen kallein: 1.533 neste huittinen.

hienoa, kohta 60L tankki täyteen, jolla pääsee sen 400km :)
phanatic

Posts: 1,123

#66 • • phanatic

ezzy, 3.9.2005 15:43:
---
ja reissussa ei todellakaan huvita ajatella jonkun tuntemattoman kaupungin bussiaikatauluja jos pitää päästä vaikka juna-asemalta yöpymis tms paikkaan.



Mun mielestä _reissussa_ on todellakin vapaampaa jos voi vain hypätä mihin tahansa junaan tai bussiin, ei tarvitse etsiä vartijoituja parkkipaikkoja jne.. En ikinä ottais 1000kg omaisuutta mukaan matkalle.
kilobitti

Posts: 2,419

#68 • • kilobitti 1-2-3 techno

mkuisma, 2.9.2005 18:58:
Ehkä julkinen liikenne toimisikin jopa 24h (kuten monessa suurkaupungissa), mikäli käyttäjiä vaan olisi riittävästi? ;)



Ehkä se toimisi myös ihan hitosti sujuvammin, kun siellä väleissä ei olis ihmisiä tukkimassa liikennettä kotteroillaan. Jaksan ihmetellä sitä "liikkumisen vapautta", joka antaa esim. ruoholahdessa 2-3 yksityisautoilijalle oikeuden tukkia tien 2-3 bussilta (sis. n. 50 ihmistä per bussi). Ruuhkamaksut yksityisautoilijoille, kiitos*piis*

[flame]*nauru*

Kuulin muuten tänään järkytyksekseni, että eräs sukulainen, joka asuu Bulevardilla, tykkää käydä Tapiolan stockalla kun sinne pääsee niin kätevästi autolla*kivatsulle*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

ezzy

Posts: 8,060

#69 • • ezzy Droid-pappa

phanatic, 3.9.2005 16:03:

Mun mielestä _reissussa_ on todellakin vapaampaa jos voi vain hypätä mihin tahansa junaan tai bussiin, ei tarvitse etsiä vartijoituja parkkipaikkoja jne.. En ikinä ottais 1000kg omaisuutta mukaan matkalle.



Reissulla en viittaa mihinkään hippimatkailuun "vapaana kuin luonnon lintu", vaan ihan bile- tai lomareissua toiseen kaupunkiin. Mä haluan olla vapaa aikatauluista rentoutuakseni sekä arjessa, että lomalla.
Enkä ole kyllä koskaan ollut huolissani minkään ajamani auton turvallisuudesta parkissa, eikä myöskään yhteenkää ole murtauduttu tai vandalisoitu peilien tönimistä enempää. Enemmän olen huolissani parkkihalleissa perheautojen omistajista, jotka eivät osaa kouluttaa kakaroitaan avaamaan ovia, jonka seurauksena kaikissa autoissa on kyljissä mukavia lommoja...

Mutta kukin tavallaan, en minä avaudu ihmisille, jotka kulkevat lampaina bussissa "olettepa pässejä, kun tyydytte bussikyytiin, köyhät".
Julkiselle liikenteelle löytyy kyllä käyttäjiä ja kannattajia, minä kuulun jälkimmäisiin.
hege

Posts: 242

#70 • • hege
Ois pitänyt kauan sitten jo hankkia toi diisselipaku. Ei satu lompakkoon. :)

Välillä saa vähän taskurahaakin tutuille vuokraamalla ;)
phanatic

Posts: 1,123

#71 • • phanatic

ezzy, 3.9.2005 20:20:
---
Mutta kukin tavallaan, en minä avaudu ihmisille, jotka kulkevat lampaina bussissa "olettepa pässejä, kun tyydytte bussikyytiin, köyhät".
Julkiselle liikenteelle löytyy kyllä käyttäjiä ja kannattajia, minä kuulun jälkimmäisiin.



"En mitenkään dissaa teitä typeriä lampaita" :)

Ei se bussissa istuminen sen lammasmaisempaa ole kuin kaupungissa asuminen.. Tai bileissä käyminen, mietipä, joudut kuuntelemaan jonkun toisen tekemiä biisejä jonkun muun valitsemana, paikassa jonka on dekottanut joku muu kuin sinä. Kymmenien, jopa satojen lampaiden kanssa jaatte saman kokemuksen.
ezzy

Posts: 8,060

#72 • • ezzy Droid-pappa
tälläisen voisin lisäillä tännekin kaikille kulutusta miettiville ja laskeskeleville.

Kulutusseurantaa ja hintatietoja bensa-asemilta rekisteröityneille, suht kivoja ominaisuuksia ovat kehittäneet. Itse reggauduin vasta hiljattain, joten ei ole dataa vielä syötettynä. Seuraavan tankkauksen yhteydessä sitten näkee mitä janoinen amerikanhirmuni imee nykyään. (Tosin yritän ajella ihmisiksi seurannan järkevöittämiseksi) *nauru*

www.tankkaus.com
DagO

Posts: 1,066

#73 • • DagO häröö

ezzy, 3.9.2005 22:48:
tälläisen voisin lisäillä tännekin kaikille kulutusta miettiville ja laskeskeleville.

Kulutusseurantaa ja hintatietoja bensa-asemilta rekisteröityneille, suht kivoja ominaisuuksia ovat kehittäneet. Itse reggauduin vasta hiljattain, joten ei ole dataa vielä syötettynä. Seuraavan tankkauksen yhteydessä sitten näkee mitä janoinen amerikanhirmuni imee nykyään. (Tosin yritän ajella ihmisiksi seurannan järkevöittämiseksi) *nauru*

www.tankkaus.com


tossa olis toinen
http://www.polttoaine.net/
happosepi

Posts: 1,070

#75 • • happosepi
On kyllä ärsyttävän itsekästä ajattelua tuo "toivottavasti vaan nousis hinta niin ihmiset käyttäs enemmän julkisia!!". Tottakai on olemassa paljon turhaa yksityisautoilua, mutta esim. perheelle elämä ilman omaa autoa on kohtuullisen hankalaa, eikä kaikkia ihmisiä voida pakottaa asumaan taajamissa. Ja ei pidä unohtaa, että polttoaineen hinnan nousu vaikuttaa välillisesti myös muiden hintojen nousuun. Ei ne kuljetusliikkeetkään ilmaiseksi sitä dieseliä (joka on myös kallistunut paljon) saa. Mutta trendi luultavasti jatkuu nousevana, siihen on vaan tyydyttävä.

Välivaiheena muilla energiamuodoilla kulkeviin autoihin toimivat hybridiautot tulevat yleistymään, kunhan niiden verotus saadaan järkevämmäksi. Esim. Toyota Prius 1.5 HSD maksaa 39.800 euroa, mikä takaa sen, ettei näitä autoja kukaan ainakaan rahansäästömielessä hanki. Itse omistaisin ihan mielelläni hybridiauton, mutta minkäs teet.

Ja loppuun voisi vielä ihmetellä niitä joukkoliikenteen hintoja. Esim. Jyväskylä-Helsinki-Jyväskylä-matka kannattaa kalliista bensasta huolimatta ajaa ennemmin vaikka yksin autolla, kuin mennä junalla. Siis jos ei saa opiskelija-alennusta. Junaliput 80e, vähän kuluttavalla autolla pääsee melkein puolella hinnalla. On se fiksua :)

Ja nimimerkki exquisiten viesti kävisi kyllä hyvästä parodiasta.
Mar6

Posts: 2,178

#76 • • Mar6 Team Apinaorkesteri



Välivaiheena muilla energiamuodoilla kulkeviin autoihin toimivat hybridiautot tulevat yleistymään, kunhan niiden verotus saadaan järkevämmäksi. Esim. Toyota Prius 1.5 HSD maksaa 39.800 euroa, mikä takaa sen, ettei näitä autoja kukaan ainakaan rahansäästömielessä hanki. Itse omistaisin ihan mielelläni hybridiauton, mutta minkäs teet.



Ykstoikkosta on toistaiseksi hybridiautojen tarjonta :D
Edellämainittuhan muuten löytyy muistaakseni esim.Madonnalta jonkun lehtijutun mukaan :D
Eihän toi oikeen mun mieleen ole kyllä ulkonäöllisestikään ja tyyliltään *hymy*
Tuleehan noi yleistymään ja kyseistä tekniikkaa alkaa löytymään yhä useammasta ja erilaisesta kulkineesta. Tosiaan tällä hetkellä tolla hinnalla saa pari kappaletta jotain perus ykslitrasta toyota yarista tai jotain korealaista vastaavaa, hinnat toki halpenee kysynnän myötä ja hetken päästä vaihtoehtoisella energialähtellä kulkevan perusauton saa tutulla 9.999 eurolla :D

--
-Where there is house there is a home-

Epailija

Posts: 5,636

#77 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Toivottavasti se hinta nousisi paljon - jenkeissä. Mielestäni sieltä olisi hyvä aloittaa nostamalla hinnat vaikka tälle pohjoismaiselle tasolle. Tämä tosin todennäköisesti aiheuttaisi mellakoita, kun vihaiset amerikkalaiset vaahtoaisivat loukatuista perusoikeuksistaan, jotka hyvin nopeasti kytkettäisiin autoiluun ja bensan hintaan.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

kilobitti

Posts: 2,419

#78 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

happosepi, 3.9.2005 23:22:
On kyllä ärsyttävän itsekästä ajattelua tuo "toivottavasti vaan nousis hinta niin ihmiset käyttäs enemmän julkisia!!". Tottakai on olemassa paljon turhaa yksityisautoilua, mutta esim. perheelle elämä ilman omaa autoa on kohtuullisen hankalaa, eikä kaikkia ihmisiä voida pakottaa asumaan taajamissa. Ja ei pidä unohtaa, että polttoaineen hinnan nousu vaikuttaa välillisesti myös muiden hintojen nousuun.



Mun mielestä toi ei ole lainkaan itsekästä, pikemminkin päinvastoin. Korkea hinta pakottaa ihmiset
A) miettimään kuinka tärkeätä tällä kertaa on mennä sillä omalla autolla ja
B) vaatimaan parempia/edullisempia joukkoliikenneyhteyksiä.

Ympäristösyyt on mulle suurin syy sille että puhun yksinautoilun vähentämisen puolesta, ja siihen hinnankorotus-argumentti sopii paremmin kuin hyvin. Vaikka bensiinin ei käsittääkseni sisälly erityistä ympäristöveroa, korkea hinta ajaa osittain samaa asiaa; se joka saastuttaa myös maksaa siitä. Ja kyllä, hinta peilautuu myös muihin tuotteisiin kuljetuskustannusten myötä, syystäkin, ja aiheuttaa mm. paikallisten tuotteiden suosimista sekä kaikkien kuljetusten tehostamista. Tämän haukkuminen itsekkääksi on vähän kummallista; nythän yksityisautoiljat päättävät muiden puolesta kuinka paljon yhteinen ympäristömme saastuu.

Toinen syy on se, etten voi olla halveksumatta sitä selkärangattomuutta joka joihinkin iskee auton myötä; Olen katsonut vähän liian läheltä sitä, kun perheenjäsen ei enää pysty hoitamaan käytännössä mitään asioita ilman autoa...se on vaan mun mielestä laiskaa, säälittävää ja avutonta.

Itse tulen mitä todennäköisimmin hommaamaan auton viimeistään siinä vaiheessa jos joskus saan jälkikasvua, ja autolle on todellinen tarve. Toivon että mulla on silloin selkärankaa hoitaa esim. työmatkat vaihtoehtosella muodolla - tulee tekemään tiukkaa, pidän autoilusta todella paljon*hih*.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

mayah

Posts: 11,313

#79 • • mayah Hermostuksesta vapiseva skenekingi
Mun mielestäni on ERITTÄIN itsekästä ja ERITTÄIN Helsinki-keskeistä toivoa bensan hinnan nousua. Suosittelen jokaiselle näin ajattelevalle vaikka kuukauden asumista edes Tampereella/Turussa saatikka sitten paikassa, jota ei kutsuta "kaupungiksi", josta kuitenkin työmatkat johtavat parinkymmenen kilometrin päähän pikkukaupunkiin ja jossa nelihenkisen perheen kaksi lasta ovat aktiivisia harrastajia.

Onhan se hienoa, että ylevästi voitte yksin kaupunkiyksiössänne asuvina todeta tekevänne mullistavia elämänvalintoja astumalla kolmen minuutin välein ohi menevään ratikkaan ja matkustavanne sen kolme korttelia luomu-ostokset paperipussissa kotiin, mutta olisi toki suotavaa, että kykenisitte kurkistamaan myös toisten ihmisten maailmaan. Suomessa on muutakin kuin Helsinki/pääkaupunkiseutu. Paikkoja, jossa käsitettä "julkinen liikenne" ei tunneta, paikkoja, jossa käsite "metro" on sokkeloinen ja pelottava paikka ja käsite "ratikka" on turistikohde, jota lapset viedään katsomaan samalla kun käydään kerran vuodessa Linnanmäellä.

Se, että muualla kuin pääkaupunkiseudulla oleva ihminen lakkaa käyttämästä työmatkoihinsa autoa ja alkaa vaatimaan joukkoliikennettä kotiovensa ja työpaikkansa oven taakse ei tule onnistumaan. Joukkoliikenne toimii Helsingin kaltaisissa suurissa keskittymissä ja se on hyvä se. On kuitenkin syytä muistaa, että täällä on muitakin, kuin Me Pääkaupunkiseutulaiset.

Ja jos tässä nyt ihan äärimmilleen mennään, niin saastuttaahan se bileissä käyminenkin. Musiikin painaminen muovikiekoille saastuttaa sekin. Flaikuthan ovat järkyttävää saastetta, samoin alkoholi/virvoitusjuomien nauttiminen tanssimisesta johtuvan hikoilun tasaamiseksi, saastetta. Ja ne hikiset vaatteet, nekin pitää pestä (puhumattakaan siitä, millaista saastetta niiden valmistuksesta on muodostunut tai siitä, että olet voinut mennä ne kaupasta ostamaan mainitsemattakaan sitä, mitä saastetta olet aikaansaanut hankkiessasi rahat niiden vaatteiden ostoon). Ei se peseminenkään ihan ympäristöystävällistä ole, pesuaineet saastuttaa ja vettä kuluu sen sijaan, että vaatteet olisivat vain olleet hyllyssä (jonka senkin hyllyn valmistaminen on saastuttanut maailmaa ja mahdollisesti joku puu on sen takia kuollut).

Toki kulttuuria tarvitaan. Ylläpitääksemme kulttuuria, sitä mainostetaan. Rentoutuessaan ihmiset nauttivat virvokkeita. Vuodenaikojen vaihteluiden takia joudumme pitämään vaatteita ja samalla niitä huoltamaan. Mikäli itse valitset ympäristöystävällisimmän tavan nauttia bileistä, se on hyvä se. Jossain toisessa asiassa saatat taas olla huomaamattasi käsittämättömän itsekäs ja ajattelematon. Tämä samainen asia saattaa taas sille nelihenkiselle autoa käyttävälle perheelle olla se ympäristöteko, jonka he tekevät. He kuitenkin kasvattavat omalla maallaan itselleen perunat, jotka sinä törkeästi luontoa paheksuen ostat kaupasta luontoa rasittavassa "hedelmäpussissa". Heistä sinun toimintamallisi on käsittämätön. He tekevät sen, minkä he ympäristössään voivat. Sinä teet sen, minkä sinä ympäristössäsi voit. Kannattaa siis katsella vähän pintaa syvemmälle ennen kuin ryhtyy arvostelemaan muita. Tästä maailmasta löytyy niin paljon turhaa, niin paljon saastuttavaa ja ympäristölle vahingollista asiaa, jotka toisille on tärkeitä ja toisille taas turhanpäiväisyyttä.

Ja mitä tulee omaan autonkäyttööni, seuraavat kolme ja puoli viikkoa teen 9,5 tuntisia työpäiviä täysin toisella puolella kaupunkia. Julkisilla tämä matka kestää pahimmassa ruuhkassa reilun tunnin/suunta ja joudun käyttämään kahta eri bussia + metroa. Työpäiväni siis kestää pahimmillaan 11,5 tuntia (joka on siis aika pitkälti puolet vuorokaudesta). Jos omalla autollani pääsen tämän matkan livahtamaan oikoreittejä pitkin reilussa puolessa tunnissa/suunta, niin mielelläni tämän puoli tuntia säästän itselleni aamuisin ja iltaisin. Tämän kolmen ja puolen viikon jälkeen autoni menee puoleksi vuodeksi seisontaan ja otan sen käyttöön taas tarpeen mukaan ensi keväänä. En helvetissä ota huonoa omaatuntoa siitä, että tulen muutaman viikon kulkemaan työmatkani sillä. Ja menen, maksoi mitä maksoi.


Oho, tulipa avauduttua... *hymy*

--
Being happy is what I do best ^_^

koitos

Posts: 96

#80 • • koitos ooOOoo

Toivottavasti se hinta nousisi paljon - jenkeissä. Mielestäni sieltä olisi hyvä aloittaa nostamalla hinnat vaikka tälle pohjoismaiselle tasolle. Tämä tosin todennäköisesti aiheuttaisi mellakoita, kun vihaiset amerikkalaiset vaahtoaisivat loukatuista perusoikeuksistaan, jotka hyvin nopeasti kytkettäisiin autoiluun ja bensan hintaan.


Asiaa! Sehän olis terrorismia, jos Billy ei pääsisi 9,5 litrasella SUV:illaan kauppaan!*hmph*
Ymmärtääkseni muun muassa USA on nihkeillyt tässä hybridiautojen ja muiden vaihtoehtoisia energiamuotoa hyväksikäyttävien kulkuneuvojen kehitystyössä, vaikka jenkkilässä ollaankin aivan yliriippuvaisia nimenomaan öljystä... Vaikka en oo mikään ekohihhuli, niin olen innoissani näistä sarjatuotantoon tulevista hybridiautoista. Säästäis nimittäin silkaa rahaa bensakuluissa. Niillä matkoilla mitä sillä autolla nyt kulkisikaan. Verohelpotuksia vaan ekoautoille!

Mun mielestä auto on tosi hyvä ja näppärä vekotin, kun sitä vaan osaa käyttää järkevästi. Eihän karkkikaan oo hyvää jos sitä syö joka päivä. Sama sen auton kanssa.