(Hard Dance)-bileiden järjestyshäiriöt ja niihin puuttuminen

369 posts, 19 pages, 102,986 views

Mellu-

Posts: 4,006

#41 • • Mellu-
tuore kasvo avaa suunsa:

Tässä nyt on vuosi tullu käytyä bileissä ja itsekkin joutunut pienen häirinnän kohteeksi, tosin se ei mulle oo maailmanloppu kun voin itse hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä.. ahdistelu loppuu viimeistään siihen ku käy pokelle asiasta ilmoittamassa.ei oo kauhean vaikeeta, ja mielestäni kaikki tytöt ovat kykeneväisiä puhumaan ja kävelemään vaikka olisi kuinka kännissä/huumeissa ko. hetkenä. tai kaveritkin voi käyttää päätään ja tehdä asialle jotain,eikö?

Paikkojen paskaksi laittaminen on perseestä ja en tajua mikä hauskuus siinä on? kuten jone tuolla sanoikin niin ei ihme et ei oo koht paikkoi mis pitää bileitä.ja tästä paikkojen rikkomisesta tulee sellaiki homma vaa mieleen et mitäs sitte jos vaikka joku ei huomaa et jossai törröttää joku puutikku/lasinpala/ym ym ym ... sehän on turvallisuusriski!

Itse en oo koskaan edes kokeillut mitään huumeita, enkä vieläkään voi ymmärtää koko touhun hienoutta *uuh* anteeksi nyt vaan niille kenen mielestä se on kivaa/hienoa/järkevää/ym. siinähän vedätte doubbia mut voisitte mennä itteenne sen verran et ei tarvii vetää ihan koomaan asti tota touhua, kivaa voi olla pienemmälläki annoksella varmaan? vai pitääkö joka kerta olla nii pelit seis et järki katoaa?

Ja valitettavastihan suurin osa urpoilioista varmaankin on just mun ikäsiä eli 18-19 vuotiaita, joista nyt on kiva kokeilla rajojaan ym mutta miä voin sanoa sen ihan suoraan että minä käyn bileissä musiikin ja ihmisten takia, en sen takia et saisin kokeilla uusimpia huumeita ja mahdollisesti kokeilla jotain uutta kivaa haasteellista urpoilu-ideaa.

joo, mut sen haluun viel sanoa että melkeenpä kaikki tilanteet/sählingit/tapahtumat on ihan itse aiheutettuja.. vaikkei sitä haluaisikaan myöntää niin näin se melkeenpä aina on*taputapu*

miä keksin viel lisää kuha saan kahvia eka ...

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Uhuu

Posts: 844

#42 • • Uhuu Member of Team AD/HD ~kekkuloidi~

Mellu-:
joo, mut sen haluun viel sanoa että melkeenpä kaikki tilanteet/sählingit/tapahtumat on ihan itse aiheutettuja.. vaikkei sitä haluaisikaan myöntää niin näin se melkeenpä aina on*taputapu*



hmmm... no enpä kyl tähän kommenttiin yhdy.
monta kertaa nähnyt, miten täysin viaton ihminen joutuu väkivallan uhriksi ihan vaan siks, että on ollut olemassa.
yhdessä vaiheessa tää oli ainakin melkein sääntö kuin poikkeus. tai ehkä se on oma vika, jos jonkun mielestä vaan näyttää typerältä tai tanssii väärässä paikassa tai sattuu vilkaisemaan väärään aikaan väärään suuntaan.

tämän lisäksi se, että joutuu häiritsevän lähentelyn kohteeksi ei myöskään ole kyllä yleensä oma vika.
pukeutumista tästä ei kyl voi syyttää, koska se ei oikeuta ketään koskemaan luvatta keneeseenkään.
minä harvemmin pukeudun edes mitenkään provosoivasti enkä ole mikään varsinainen bileprinsessa, mutta siitä huolimatta ärsyttävän törkeitä puristeluyrityksiä joutuu kestämään joka kerta.

tietysti se on oma vika, jos ei reagoi näihin tilanteisiin. sikspä mun neuvo on se, minkä edelläkin sanoin, että ihmiset oikeasti puolustaisivat itseään.. lähinnä niin, että kyseinen häirikkö toimitettaisiin henkilökunnan toimesta pois paikalta.

-ehkäpäminäkinvieläjoskuspuristanpakaraauhuu

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Today is the first day of the rest of my life...\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

Mellu-

Posts: 4,006

#43 • • Edited Mellu-

Uhuu:
---
Mellu-:
---

tietysti se on oma vika, jos ei reagoi näihin tilanteisiin. sikspä mun neuvo on se, minkä edelläkin sanoin, että ihmiset oikeasti puolustaisivat itseään.. lähinnä niin, että kyseinen häirikkö toimitettaisiin henkilökunnan toimesta pois paikalta.

-ehkäpäminäkinvieläjoskuspuristanpakaraauhuu



joo.. tossa on kyl pointtia, hyvä kun oikaisit, tottahan tollaisia on tapahtunut et viaton on saa nenäänsä.. mutta niin.. monimutkaista eikö? näihin juttuihin vaikuttaa oikeesti nii moni asia et jos joskus ois aikaa ni postais kaiken yhellä kertaa. *hikoil*


ja mitä tohon ahisteluun tulee niin ohoijaa... kyllä me naisetki osataan.. ei varmaan ole jätkistäkään kovin kivaa ku/jos joku eukko piinaa kokoajan ja roikkuu kaulassa ym.. kyllähän tätä varmasti tapahtuu toisinkin päin.. eikö?

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Jussi Soro

Posts: 6,385

#44 • • Jussi Soro choon!
Ihan mielenkiinnosta, paljonkos järjestysmiehiä on Gloriassa / bileet? Entäs LaTourissa?

Jotenkin mulle on jääny aina sellanen fiilis, että Gloriassa järjestysmiesten valvonta olis huomattavasti pienempää kun esim LaTourissa, tosin Gloria tilanakin on jo kovin erilainen.
Individual

Posts: 10,942

#45 • • Individual HYPNO!

Rubicon:
---
sakk303:
-klip-
---


iso *täh*

tää postaus on ehkä kokonaisuudessaan käsittämättömin mitä on vähään aikaan eteen osunut.


Ei mun mielestä.
Tuossahan oli täyttä asiaa Rubiconin viestissä.
pathi

Posts: 224

#46 • • pathi

Mellu-:
---
ja mitä tohon ahisteluun tulee niin ohoijaa... kyllä me naisetki osataan.. ei varmaan ole jätkistäkään kovin kivaa ku/jos joku eukko piinaa kokoajan ja roikkuu kaulassa ym.. kyllähän tätä varmasti tapahtuu toisinkin päin.. eikö?



joo-o, kyllähän näitä riittää. omassakin tuttavapiirissä riehuu yksi miestenahdistelija.

Tässä on tullut aika hyvin esille ihmisten kanta - eli nollatoleranssi häiriköintiin, ikäviin välikohtauksiin etc. - etten viitsi alkaa samoja asioita käymään läpi. Jokainen idiootti voisi mennä itseensä ja jäädä sinne *dissaa*

--
D:

homppa

Posts: 731

#47 • • homppa
eipä oo kukaan tullu mun persettä puristeleen :) ...mutta emmä oo nähny kyllä hirveesti mitään törkeetä toimintaa miehienkään suunnalta, eipä kyllä tuu välttämättä kateltuakaan miehiä niin hirveesti...jos ylipäätänsä älyää mitään katella...törkein juttu mitä oon nähny kun tre klubilla uutena vuotena joku känniääliö heitti tuopin suoraan djn/levareiden päälle paskaksi...siinä se melkein sitten on....mutta kuulostaa kyllä tosi surulliselta tavallaan kun mun mielestä se on just niin ihanaa kun saa olla rauhassa eikä tarvii pelätä mitään koskaan ja naiset saa pukeutua niin törkeesti/niukasti :P kuin ne haluaa, eikä niiden tarvii kestää mitään hikisiä kouria....mut ilmeisesti näin ei sit ihan ole *dissaa*
Avatar
#48 • • Edited Gnomex Guest
Offtopiccia...
Mä oisin vaa ilonen jos joku tyttönen mua joskus vähä ahdistelis *vink* *nauru*

Ja asiaan:
Itse en ole koskaan nähnyt mitään ahdistelutapausta tai väkivaltaisuutta, ehkä siksi että olen niin musiikin ja tanssin vallassa että se täyttää koko tajunnan. Tosiaan paras tapa päästä eroon niistä ahdistelijoista on se oma-aloitteisuus, sana järkkärille vaa että äijä ulos.
JustinSan

Posts: 822

#49 • • Edited JustinSan Nullius in verba
Kyllä minäkin näkisin tän häiriökäytöksen esiintymisen osana isompaa kokonaisuutta. Jotenkin vaan tuntuu, että ihan tavallinen muiden ihmisten huomioonottaminen ja tavalliset käytöstavat alkaa olla nopeasti katoava luonnonvara.
Jotenkin vaan tuntuu, että tässä hedonistisessa individualismia palvovassa kulttuurissa moiset reliikit on vaan niin kovin passé.

Ihan niinkuin se pään kaivaminen sieltä perseestä ihmettelemästä sitä intrarektaalista kosmosta ja kanssaeläjien huomioonottaminen jotenkin välittömästi söisi sen yksilöllisyyden pois *ding*

Sen lisäksi, että näkee tätä aggressiivisuutta ja toisten yksityisyyden loukkaamista (kyllä, perseen kähmiminen ilman lupaa on juurikin sitä) on havaittavissa tällaista "minäminäminä eikä kukaan muu" - ajattelumaailman manifestoitumista suorastaan huolestuttavissa määrin. Tanssilattialla heilutaan täysin muista välittämättä. kanssabilettäjän vahingossa tönäisystäkin seuraa lähinnä murhaavia katseita, että vittuakos sinä siinä kun tässä on nyt minäminäminä ja mun ilmatila.

Muistan eräänkin tapauksen jossa eräs nuorehko neitokainen oli ilmeisesti päättänyt, että hän menee nyt pois tanssilattialta. Ongelmana ilmeisesti oli, että allekirjoittanut kehtasi olla olemassa hänen valitsemallaan reitillä, joten ilmiselvästi ansaitsin viittä vailla suorastaan väkivaltaisen tönäisyn pois hänen autuaaliselta reitiltään.
Siinäpä sitten silmät kiinni tanssiessa ja ruumiin painopisteen ollessa jossain tanssimisen edellyttämässä painopisteessä, oltiinkin äkkiä huomattavan hämmästyneenä perseellään tanssilattialla tämän pikkuprinsessaan horisonttiin katoavaa persettä ihmettelemässä. Lienee tarpeetonta mainita, että ko. henkilö ei edes vaivautunut katsomaan taakseen.


Itse en ole millään muotoa mikään vanha parta bileympyröissä, ensimmäisistä bileistä on hädintuskin puoltatoista vuottakaan aikaa joten en voi nyt tässä vajota nostalgisiin muisteloihin siitä kuinka ennen oli kaikki paremmin, mutta se ei tarkoita ettenkö olisi nykytilanteesta huolestunut. Varsinkin kun kyse ei nimenomaan ole pelkästään bileympyröistä.

En vain oikein keksi mitä tilanteelle voitaisiin tehdä, kun mielestäni kyseessä on tosiaan huomattavasti laajempaan kokonaisuuteen, koko yhteiskuntaan ja "kollektiiviseen maailmankatsomukseen" liittyvä ongelmavyyhti johon ei mielestäni ole olemassa mitään yleispätevää ratkaisua.
Enemmän tapakasvatusta kouluihin? Käytöspoliiseja kaduille partioimaan? Mikrosirut päähän? Koko väestön geenikannan manipulointi aggressiivisuuteen ja urpoiluun altistavat alleelit poistaen?

Tietysti on ainakin johonkin rajaan asti mahdollista lähteä ongelmaa kitkemään pelkästään bilekulttuurin sisällä valvontaa tiukentamalla ja erinäisiin kutsu- ja hyvävelisysteemeihin turvautuen mutta se olisi lähinnä yksittäisten oireiden poistamista taudin säilyessä.
Ei sen puoleen, että en kyllä keksi mitään parempaakaan ratkaisua, saati edes tiedä voidaanko koko "tautia" ylipäätään edes "parantaa".

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Avatar
#50 • • Edited Rujo Mutantti Guest
Samaa sekoilua mutta vaan enenmmän "Niinku mitä väliii!" asenteella on psykebileissä missä lähiökingit bommailee _kajareihin_!!!, seiniin tms ja huomautettaessa sanoo takas "noku tää on mun juttu että mee nipo valittamasta". *silmänPyörLeuanLousk*
Henkilökohtaisesti, metsäbileissä yltiöpäisesti sekoilevan vois naruttaa puhun huutamaan ja mekastamaan. Ehkä 10 / 15 julkituodusta järjestyshäiriöstä (taistelut/hajottaminen/sotkeminen) on viimesen vuoden aikana ollu helsingissä psykebileissä. Puhumattakaan lakka / litku kuninkaista! Yey, you're the greatest!!! Että kai se on joku "äärilaidan" ilmentymä kasata idiootit paikalle.

On ihan saatanan mukavaa _kaikkien_ puolesta keskeyttää musiikki vaan sen takia että pari tyyppiä on päättäny juhlistaa enemmän, nopeemmin, kovempaa! Ihan ku ameriikoissa.

Tupakat tanssilattialla? Jos joku joskus tarpeeksi oikealla hetkellä tökkää tupakalla ruumiini väilittömässä läheisyydessä (1-2cm ihon pinnasta) olevaa objektia niin että tulee pysyvä kosmeettinen haitta joko vaatteeseen tai ihoon niin saatan kaataa juomaa päälle vastalauseena, jos on varaa tuhlata juomaa. Onhan se siistiä kun voi pitää 6min glowstikkiä jolla saa vielä vaatteet reikäseks ja arpia muihin. +++ TREISERIT TUPAKASTA!!! Ootteko kokeillu!?`VIIITUN SIISTIÄ! Siiderit ja kaljat juon mielummin mukista kun paidasta imettynä.

Julkinen paheksuja nro. xxx
pathi

Posts: 224

#51 • • pathi

ujin:
Jos joku joskus tarpeeksi oikealla hetkellä tökkää tupakalla ruumiini väilittömässä läheisyydessä (1-2cm ihon pinnasta) olevaa objektia niin että tulee pysyvä kosmeettinen haitta joko vaatteeseen tai ihoon niin saatan kaataa juomaa päälle vastalauseena, jos on varaa tuhlata juomaa.



Joo, näinhän ne tilanteet kannattaakin hoitaa.. *taputapu*

--
D:

Avatar
#52 • • Edited Gnomex Guest
Kaikki nämä "häiriöt" johtuvat ihan puhtaasti ihmisten asenteesta ja siitä että kanssabilettäjiä ei oteta tarpeeksi huomioon. Tämähän ei ole mitenkään ihmeellistä täällä pk-seudulla, kaikki ajattelevat vain itseään (okei, myönnän, yleistämistä...)

Tämä tupakointi tanssilattialla... Sen spaddun voi vaikka imaista siellä seinän vieressä, ei tarvitse välttämättä olla siellä keskellä heilumassa sen tulipään kanssa. Näin vältytään palovammoilta ja reikäsiltä vaatteilta sekä myös mahdollisilta "kaadan juomat sun päälle"-skenaarioilta, sekä myös potentiaalisilta tappeluilta. Toivon että te tanssilattialla tupakoivat otatte tämän huomioon. Kaikkien viihtyvyyden kannalta.

Sitten nipinapivalivali:
Tanssilattian etuosa varattakoon niille jotka humppatamppaavat kauan ja yhteen putkeen. Ottaa päähän kun jatkuvasti etuosaan sulloutuu lisää ja lisää porukkaa, heiluvat 30sek ja lähtevät pois. Jatkuvasti saa varoa eikä pysty keskittymään omaan hikoiluun. Tässäkin puhun itseäni hiukan pussiin, ajattelen vain itseäni. Mutta varmasti moni muu sellainen joka tykkää tampata pari tuntia putkeen yhtyy mielipiteeseeni. Onhan se kiva käydä siinä edessä moikkaamassa diizeitä, mutta varokaa niitä superhyperreivaajia, minua *hih*
Uhuu

Posts: 844

#53 • • Uhuu Member of Team AD/HD ~kekkuloidi~

Mellu-:
ja mitä tohon ahisteluun tulee niin ohoijaa... kyllä me naisetki osataan.. ei varmaan ole jätkistäkään kovin kivaa ku/jos joku eukko piinaa kokoajan ja roikkuu kaulassa ym.. kyllähän tätä varmasti tapahtuu toisinkin päin.. eikö?



itse en ainakaan missään vaiheessa todennut pelkästään naisten joutuvan häirinnän kohteeksi. kommentoin vain omalta osaltani tilannetta. ehkä naisten piinaaminen on yleisempää, mutta onhan ne himot hiirelläkin, joten usein myös miespuoliset joutuvat häirinnän kohteeksi. ja mitä pukeutumiseen tulee niin provosoivan pukeutumisen osaavat etenkin klubeilla myös miehet =)

on aivan sama minkä sukupuolen edustajaa ahdistellaan, tilanne on aina kiusallinen. varsinkin, jos tupataan kovin hanakasti iholle. onneksi yleensä näissä tilanteissa ei saada suurtakaan vahinkoa aikaiseksi ja tiukka ei riittää häätämään ahdistelijan. en kuitenkaan näe, että tämä on suurin ongelma bileissä. kyllä väkivaltainen käytös, omaisuuden tuhoaminen sekä överipäihtyminen ovat huomattavasti ikävempiä lieveilmiöitä. niinpä etupäässä niihin tulisi keksiä vaikuttamismahdollisuuksia. juuri em. häiriöiden vuoksi bileiden järjestämismahdollisuudet kärsivät. tähän asti bileiden valttina on ainakin ravintolahenkilökunnan taholta mainittu juuri hyväntuulinen yleisö ja erittäin vähäiset järjestyshäiriöt. olisi kiva, jos linja jatkuisi samana....

-käytösopashuuhkajalleuhuu

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Today is the first day of the rest of my life...\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

Rocca

Posts: 3,064

#54 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew

JussiS:
Sama ongelma on ikävä kyllä ainakin stadin suurimmissa kiksubileissä, tosin painottuen lähinnä tohon kauniimman sukupuolen väärin kohteluun, sielläkään ei sentään vielä ainakaan häiriöksi saakka ole järjestyshäiriöitä/ tappeluita. Voi johtua tietysti vähän aktiivisemmista järjestysmiehistäkin(?).



sen takia varmaan ku ne on naiset on siellä pileissä kauniita *plur* Mutta järki päässä...meinaan ei sitä kuulu mennä heti koittaa...ei ne mitään leluja ole PRKL *grr*

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

Avatar
#55 • • astaroth Guest

AlinElin:
oman kokemuksen mukaan vähemmän järjestyshäiriöitä on ollut konemusiikki piireissä kuin tavan baareissa... ylettömästä viinan määrästä noin taitaa johtua ennemminkin kuin douppaamisesta*ding* mene ja tiedä...


Mutta harvemmin tavisbaareissa kuitenkin tarvitsee kanniskella öyskääjiä ulos/sairaalaan.
Avatar
#56 • • astaroth Guest

AlinElin:
voisinpa melkein väittää että viikonloppuisin jokaisesta baarista kannetaan ainakin yksi ihminen vähintäänkin ulos (poliisi ja sairaala sen lisäksi).


Joo, mutta nimenomaan laittomat substanssit ovat suurempana prosenttina edustettuna bileissä.

onko toi öyskääminen överit? mä oon tyhmä, hidas ja maalta joten en hiffaa ihan kaikkea slangia:)


Jep. :)

ja otetaanpa vielä sen verran takaisin että en todellakaan ihannoi/ hyväksy/ puolusta mitään douppaamista!


En niin olettanutkaan. :) En minä itsekään tuomitse doussaajia, mutta kunhan jengi osaisi pitää järjen kädessä niiden kanssa.
Hotblood

Posts: 387

#57 • • Hotblood
Öyskiä tulee ensihoidon kundien mukaan tänä päivänä enemmän tavisbaareista kuin bileistä. Lakkaöyskien ollessa kyseessä, eipä juuri muita öyskiä bileissäkään näe.

Nuo tavisten harmaat massat ovat kyseisen aineen löytäneet ja kun tietotaito käytöstä on ilmeisen olematonta niin otetaan liikaa, viinan kanssa, yms. Eli ei öyskääminen ole mitenkään pelkästään konemusabileiden ongelma. Enemmänkin voisi sanoa et typeryksiä riittää joka porukassa, konemusapiireissä ehkä ihmiset ovat jopa keskimääräistä vastuullisempia kuosiensa kanssa.

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

Avatar
#58 • • astaroth Guest

Hotblood:
Öyskiä tulee ensihoidon kundien mukaan tänä päivänä enemmän tavisbaareista kuin bileistä. Lakkaöyskien ollessa kyseessä, eipä juuri muita öyskiä bileissäkään näe.


Entäs suhteellisesti ottaen? Pitää ottaa huomioon sekin, että normiravintolatoiminta on paljon laajempaa verrattuna bilekulttuuriin.
Hotblood

Posts: 387

#59 • • Hotblood
Viimeisimmät öyskät mitkä mä oon nähnyt/hoitanut, töissä tai vapaalla, oli viime syksynä. Sillon kun juttelin kundien kanssa niin sanoivat et 20 oli jo menny sinä iltana rikki (lauantai-ilta). Muita isoja bileitä ei sinä iltana ollut, muut oli tulleet normibaareista... Noiden jälkeen en ole bileissä nähnyt öyskiä vaikka aika monissa oon ollut töissä tai vapaalla.

Voihan tästä nyt tietty halkoa hiuksia universumin loppuun asti mut pointtina se et öyskätään sitä muuallakin, liittyy enemmän ihmisten typeryyteen kuin tiettyyn alakulttuuriin...

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#60 • • Aziz Combat Fighter
No, hard-meiningin bileistä on tullut niin mainstreamia, että nyt siellä alkaa ilmenemään mainstream-ongelmia. Nää ongelmat on yleensä ratkastu tarkalla ovikontrollilla ja aktiivisilla järjestysmiehillä. Bilejärkkärit vois itsekin harkita esim. palkkaavansa järjestyksenvalvojan tai pari, varmaan aika monelta subbarinkantajalta kuitenki löytyy se JV-kortti taskusta.